Hoi,
Even een tip om je Tsjech met dit prachtige weer te motiveren, bij ons werkt dit altijd!
Ik vul een oude grote zinken teil met water en gooi daar al hun 'speeltjes' in, ze beginnen dan eerst voorzichtig met een poot het eruit te hengelen maar al gauw staan ze er met vier poten in te dansen en gaan ze met de hele kop erin om zelf het laatste speeltje van de bodem te halen. Als alles eruit is begint het hele spel opnieuw .... zelf ben je als je er naast zit ook lekker afgekoeld! Zelfs onze luilak Goraggia komt dan volop in aktie!
Verder voeden wij onze honden op met kalmerende signalen (wist eerst niet dat hier een naam voor was, maar weet dit sinds we het boekje hebben gelezen van Turid Rugaas) verder verdiep ik me al jaren in het gedrag van de wolf en primitieve hondenrassen op die manier weet je vaak waarom een hond zich op een bepaalde manier gedraagt en begrijp je het gedrag beter en kun je het zonodig bij de bron aanpakken.
Wij zijn persoonlijk geen fan van opvoeden met lekkere hapjes, de hond moet de alpha gehoorzamen zoals ook in de natuur en de beloning is een knuffel of spelen. Gelukkig hebben wij wel honden die de 'will to please' hebben en of ook nog eens jaloers zijn als er een een knuffel krijgt .... gevolg is dat ze dan nog beter hun best doen!
Maar ons grootste motto is geduld, zonder geduld bereik je vaak het tegenovergestelde.
Ik denk dat je het beste kunt kiezen voor een opvoeding die bij je hond past, maar minstens zo belangrijk is dat die ook bij jezelf past!
Wat betreft de knakworstjes, hierin zit bij mijn weten toch voornamelijk varkensvlees en dit krijgen onze honden nooit.
Onze honden krijgen natuurlijk ook wel eens iets lekkers maar gewoon zomaar, wij eten zelf altijd biologisch rundvlees en een stukje daarvan vinden zelfs onze kieskeurige dames heerlijk.
groet Willy
|