Hoi
Als een tsjech wat ouder is, kan hij best een poosje los in de woonkamer. Ik begon het langzaam op te bouwen, als ik b.v even onder de douche ging, later weer iets langer, als ik de kids uit school haalde. Tot die ene dag weer iets langer, ik gaf haar een kluifje en dacht dan heeft ze wat te doen. ik kwam thuis en wat ik toen zag..... Mevrouw had haar bot willen begraven, in ons leren bankstel
Daar werd ik niet vrolijk van.
Maar ik ben niet boos geworden, ze heeft haar instinct gevolgd.
Buiten begraaft ze het ook altijd, snapt die hond natuurlijk niet dat dat binnen niet in de bank mag
Dus vanaf die dag toch maar in de kennel of bench als we weg gaan. Mijn mening is dat een tsjech het niet echt doet om jou interieur te vernielen (als ze wat ouder is), maar z'n instinct volgt.
Wat het graven betreft : Ze hebben een eigen ren van 8x11, met gras en tegels, daar hebben ze een hol gegraven waarin ze helemaal in kunnen verdwijnen. Daar mogen ze hun gang gaan.
In "mijn tuin" wordt niet gegraven. Langs de borders staat een draadje met stroom. Dat is verboden terrein, één keer aangeraakt en ze blijven op eerbiedige afstand. Je kunt de stroom zelfs uitzetten. Op deze manier proberen we het voor de honden en
VOOR ONS

toch nog leuk te houden in huis en tuin !