Hallo allemaal,
Laatste tijd weer aan het lezen in verschillende hondenboeken.
Één daarvan heeft de titel: Dominantie: feit of fictie? van Barry Eaton. Ikzelf zet vele vraagtekens bij dit boek, maar met één ding ben ik het wel eens en dat is dat honden s'nachts niet wakker liggen om een complot tegen de baas te smeden om de macht over te nemen.
Dan vindt ik het boek: De vrouw die naar honden luistert van Jan Fennell véél beter! Zij geeft aan dat alpha wolven op bepaalde momenten laten blijken dat ze de baas zijn en voor de rest tonen ze het niet.
Die momenten zijn:
1- leiding bij de jacht
2- eten van de prooi
3- verantwoordelijk voor het welzijn van de roedel: Wat te doen bij gevaar?
4- na een tijdelijke scheiding van de roedel, blijft de alpha rustig, negeert en heeft een hoge houding. Pas als de gemoederen wat bedaart zijn dan geeft hij/zij pas aandacht.
Dit is mooi voor eigenaren toe te passen:
1- leiding bij het uitlaten
2- voor het eten geven van je hond, zelf eerst een kaakje o.i.d. eten, die je, doet alsof, uit de etensbak haalt
3- bescherming van je hond bij gevaar, vooral bij bezoek! ( de hond ziet bezoek vaak als 'bedreiging'. De baas bepaalt wat er gedaan wordt.
4- bij thuiskomst (of een andere afwezigheid) negeer (niet kijken, niet praten evt. als het echt moet zachtjes van je weg duwen, zonder aan te kijken en te praten.) je je hond en pas als de hond 5 minuten rustig is, roep je je hond bij je en knuffelt hem.
Dit noemt ze Amichien Bonding: vaststellen wie de leider van de roedel is.
Ze heeft het er ook over dat ze veel honden geholpen heeft met de volgende gedragingen: bijten, blaffen en fietsers najagen.
Die volgens haar de oorzaak waren over de misplaatste status van de hond in de roedel.
Dus mensen die een oplossing zoeken, LEES HET BOEK: DE VROUW DIE NAAR HONDEN LUISTERT VAN JAN FENNELL!
Waarschijnlijk brengt het je op goede ideeën, die je toe kan gaan passen. Ook ik heb er weer wat van geleerd en ben ook weer bijgespijkert en opgefrist.
Ik heb ook al een keer op een site gezien dat er twee gedragstherapeuten in Nederland zijn die met deze methode werken.
Succes ermee!
Groetjes,

Jolanda