Quote:
Originally Posted by Jolanda
Hallo allemaal,
.............Zij geeft aan dat alpha wolven op bepaalde momenten laten blijken dat ze de baas zijn en voor de rest tonen ze het niet.
Die momenten zijn:
1- leiding bij de jacht
2....................................
Groetjes,  Jolanda
|
Om maar eens een discussie te openen
Met bovenstaande stelling ben ik het niet eens, zoals ik eerder in dit topic schreef:
Een Alpha is namelijk heel de dag NIET bezig om zijn autoriteit te laten zien want die is voor de hele "roedel" vanzelfsprekend. In zovere ben ik het dus eens met die mevr. Fennel
Maar een Alpha wolf die "besluit " te gaan jagen staat op en gaat jagen, en kijkt daarbij echt niet achterom om te kijken of zijn roedel hem wel volgt, dit is namelijk vanzelfsprekend omdat hij
al de alpha is. Dit is dus niet tonen van je status als Alpha maar een
reactie op het feit dat hij
al alpha is.
Dus op het moment dat je leiding moet gaan nemen als je de hond gaat uitlaten, bevestig je dus een wankele rangorde verhouding, dat bij niet al te dominante honden met trucjes als omdraaien/ tegengestelde richting inlopen effect kunnen hebben, heeft meer te maken met gewoonte gedrag en het kunnen leggen van verbanden door de honden. En ben ik het er ook mee eens dat dit trucjes zijn die werken, maar niet om de reden die mevr. Fennel stelt.
Dit heeft m.i. dus maar weinig te maken met rangorde verhoudingen in de zin zoals die nu word bedoelt.
Hetzelfde geldt voor punt 2, het schooien tijdens het eten van de prooi
is een GEVOLG van de al aanwezige status van Alpha, en geen manier om te bevestigen dat je Alpha bent, want dan zou je er eerst voor moeten vechten, dan winnen, en dan heb je pas iets bevestigd, toch!?
Nou volgens mij genoeg stof voor een leuke discussie en een lang topic!!?
Groetjes bert.