Quote:
Originally Posted by stefanie
Hoi Bert
Maar als je nog niet in de ogen van de hond de alfa bent
(en dus de hond steeds ranghoger wil worden, wat voor de meeste hier geld) zijn het toch goede manieren, om je hond te laten merken dat jij de ranghoogste bent.
Hier werd gezegd dat de meeste het moeilijk vinden om consquent en autoritair te zijn.
Dus m.i. zijn dit toch goede trucs om de hond te laten merken dat hij 'lager' is en de baas de alfa.
Als het de hond duidelijk is dat jij de alfa bent, dan hoef je dat niet de hele dag te bevestigen. (Als ik bijv. ga wandelen roep ik ze nooit, zij moeten mijn route volgen, ik niet de zijne)
Maar als je midden in een rangordeconflict zit (zoals hier met enkele 'pubers') dan kun je deze 'trucs' wel gebruiken.
Of zie ik het verkeerd 
|
Nee, dat zie je m.i. niet verkeerd

maar in de meeste gevallen is de leiding niet duidelijk genoeg, maar is het baasje toch ranghoger alleen nog te weinig duidelijk. Maar als diegene niet in staat is om goed in te schatten hoe de rangorde ligt, loopt zo iemand een risico dat de hond al ranghoger is zonder dat ze( het baasje) het in de gaten hebben. Stel dat die ineens gaat proberen leiding / initiatief te nemen, dan is het afhankelijk van de tolerantie van de ranghogere hond of en hoe dat het baasje gecorigeerd wordt, heel normaal wolfs/honds gedrag. Maar zeer risicovol in mijn ogen. over het algemeen kan je naar mijn mening stellen dat als je hond constant druk is, probeert initiatief te nemen, is dat een bevestiging van zijn rangLAGERE positie, alleen het verschil met de eerste volgende op de lader( het baasje) is klein genoeg om e.a. uit te proberen. En kan je die trucjes toe passen, het duurt alleen erg lang en er zijn denk ik effectievere methoden om duidelijk te maken aan je hond dat er niet één trede maar tien trede zitten tussen jouw en hem/haar.
Een goede rangorde verhouding geeft een hond rust en is goed voor zijn welzijn, dit is ook het effect van een roedel, goed te zien op de DVD van Jim en Jamie dutcher. Daar zie je maar erg weinig rangordestrijd voorkomen tussen de wolven.
dit topic starte met een happende, dus bijtende hond naar andere mensen, kans is dat timber zich al ranghoger voelt en correcties hoe klein ook, zeker fysieke correcties, niet zal accepteren van Conny. Daarom ook het advies om er een goede instructeur bij te halen. Geldt ook voor Noa, daar is de strijd nog in volle gang en die moet op korte termijn goed worden afgesloten. Daarna kan je beginnen met gehoorzaamheid
gelukkig is het zoals je zegt
vaak een gebrek aan duidelijke leiding, maar zijn baasjes dus wel ranghoger, reden dat ik hier wat uitgebreid op reageer is dat net die paar baasjes die ongemerkt ranglager zijn geworden t.o.v.hun hond een risico nemen als die ineens een ruk aan de riem geven, en zich daar dus goed bewust van moeten zijn, om ongelukken te voorkomen. Een baasje wat door zijn/haar TSW word gebeten is voor niemand goed, niet voor het baasje, niet voor de hond en zeker niet voor de "naam" van de TSW in het algemeen, vandaar.....
Groetjes bert.