Hallo
Ik geloof dat wel hoor Jolanda, dat onze TW-puper soms ligt te bedenken welke volgende actie hij kan gaan uitproberen om mijn gezag te ondermijnen. S'nachts slaapt hij als een roosje, maar er zijn momenten op de dag, dat ik zijn blik voel prikken in mijn rug of als ik hem vanuit mijn ooghoeken bekijk, het idee heb, dat hij weer een of ander plan ligt uit te werken
Ik denk ook, nee ik ben er inmiddels van overtuigd- dat mensen zoals ikzelf (en wellicht Connie ook?)van nature toch te goed/te menselijk/te zachtaardig met hun puper-hond omgaan en dan niet van nature een 'alpha-uitstraling' hebben. Dan zijn de tips die Jolanda en Stephanie hier beschrijven (en de tips van o.a. Mijke, Letty in eerdere topics) erg welkom! Immers zal IK moeten veranderen en mijn eigen gedrag kritisch onder de loep moeten nemen. Door o.a. bovengenoemde tips en het lezen van allerlei boeken kan ik bepalen wat bij mijn persoonlijkheid past, zodat ik me als een Alpha ga gedragen. Zodra ik mij dat 'eigen' heb gemaakt en het wordt een gewoonte, zonder er bij te hoeven nadenken, dan zal mijn pupertje me vermoedelijk pas als de Alpha gaan zien.
En dan pas hoef ik niet meer de hele dag bezig te zijn om mijn autoriteit 'te laten zien'...
Maar ik kan jullie wel vertellen; je kan het allemaal nog zo goed weten in je koppie, je kan zoveel informatie krijgen/lezen - het uitvoeren is nog niet zo makkelijk. Soms heb je bv. toch het gevoel over een aantal 'principes' heen te moeten stappen. Ik had bv. nooit gedacht met een slipketting te gaan werken...doe het nu toch en dat ging natuurlijk in het begin niet van een leien dakje, omdat ik daar eigenlijk niet zo blij mee was. Nu ik heb ervaren dat dit -mits juist toegepast- toch werkt, merk ik dat ik makkelijker in andere opzichten 'harder' kan optreden. Het zoeken naar de balans die voor jezelf als persoon werkt en tegelijker tijd zoeken naar de goede balans die werkt voor jou en je hond....t'is niet makkelijk.
Heb het op dit forum ook al vaker gelezen; niet elke aanpak, truc werkt voor elke hond, maar ook niet voor elke persoon! Je kan alleen maar uitproberen of er tips/adviezen tussen staan, die voor jou en je hond werken.
Mijn conclusie: voor elk advies, tip, truc, uitspraak, therapie, etc is wat te zeggen...echter je zult aan jezelf moeten werken EN aan de goede belans in de verstandhouding met je hond.
Omdat een TW zo'n gewiekst ventje of dametje kan zijn, is het dus wel zo handig dat er zoveel verschillende opinies zijn...zodat je dus als het ware je eigen truckendoos kan samenstellen
Groetjes,
Patty