Als ik dit allemaal zo lees, realiseer ik mij weer des te meer hoe moeilijk het is om tips en reacties per mail en tel te geven en hoe makkelijk er daardoor misverstanden kunnen optreden!
Als ik mensen verschillende tips geef, zijn het slechts "aanvullende" zaken waaruit ze kunnen kiezen.
En het is zeker niet de bedoeling dat ze al die handelingen hele dagen geforceerd met hun hond moeten gaan doen
Ik adviseer ook altijd iedereen om met z'n hond vooral (ook na de puppycusrsus!) door te blijven gaan op een hondenschool.
Want dat is zeker
DE plek waar ze met vragen terecht kunnen omdat ze daar ook de combinatie baas/hond kunnen zien en het gedrag veel beter kunnen beoordelen dan wij hier op een forum.
Zelf ga ik (ook met mn al lang volwassen honden!) iedere week naar training

En ook ik leer hier nog regelmatig van, juist omdat een buitenstaander veel beter ziet wat er bebeurt tussen mijn hond en mij!
En even ter info, ik ben zelf met mn honden geenszins hele dagen bezig met corrigeren, rangorde bevestigende handelingen etc.
Sterker nog ik ben helemaal niet de hele dag met mn honden bezig
Maar voor hen bestaat er geen spoor van twijfel dat ik de Alpha ben en dat zij binnen ons gezin ergens op de onderste sporten van de rangorde ladder zitten.
En omdat dit voor hen glashelder is hebben we een zeer relaxte relatie met onze (in huis super rustige) honden en overtreden we net als Bert regelmatig de rangorde regels (bv lekker knuffelen op de bank of bed.
Groeten
Mijke