View Single Post
Old 12-06-2006, 23:42   #19
Koos
Member

Hallo allemaal,

Laat ik dan maar zwijgen over mijn aantal honden maar ook bij ons is het duidelijk wie de Alpha is, behalve bij Dino als mijn man erniet is.

Dina zal geen bijtneigingen of iets dergelijks vertonen maar heeft dan op dat moment duidelijk lak aan mij en doet dingen die die anders niet zal doen wanneer Koos thuis is.

Wij hebben achter ons huis een weide van 1,5 ha. die speciaal voor de honden is. Ook helemaal omheind, dus ze kunnen daar naar eigen inzicht te keer gaan. Wanneer Koos dus niet thuis is, presteert Dino het om veeeeeel langer buiten te blijven dan normaal. Meestal is hij zo'n 20 tot 30 minuten buiten en de laatste keer was dat meer dan 2,5 uur. Je staat je dan ook wel op te vreten want mijnheer komt dus wel naar huis, maar als ik dan de deur open doet, kijkt hij mij aan van,"ïk kom lekker nog niet naar binnen" en gaat er dan weer met opgeheven staart vandoor.

Ook hier zie je weer, dat dan het Alpha probleem de kop opsteekt. Ik ben op dat moment dus absoluut niet interessant voor hem en hij buit de situatie dus ook duidelijk uit. En dat, terwijl als Koos thuis is, ik maar hoef te roepen of hij staat weer voor de deur.

Voor de rest liggen ook bij ons de honden op de bank of soms op een stoel (ik heb wel grote stoelen hoor) maar ik hoef maar te wijzen of te knippen en het zootje gaat van zijn plaats zodat wij op ons geliefde plekje kunnen zitten.

Voor de rest zijn ook wij niet de hele dag bezig met de rangorde vast te stellen en de Alpha te spelen, maar ze weten het allemaal wel. En zoals Mijke schreef en ik ook al verteld heb, is het moeilijk om klinklare antwoorden te geven voor iemand.
Als we die adviezen geven, zijn dat handreikingen en mogelijkheden en dan komt ook de grote truckendoos weer om de hoek kijken.

Alleen een ding voor degenen die niet zo sterk in hun schoenen staan en dus wel het "gevecht" om de Alpha aan moeten gaan, ga NOOIT door je knieen, maak je NOOIT klein maar ga goed rechtop staan en recht je schouders, verlaag, indien nodig ook iets je stem. Dit zijn ook hondse tekenen. Een dominante reu maakt zich ook groot, (haren overeind, staart omhoog en gromt vanuit zijn tenen) Maak van dit soort tekenen gebruik.

Vooral voor de pubers onder ons, haal je hond aan de halsband of knip de riem aan, als je hem uit de kennel of uit de bench haalt, breng hem ook aan de ketting/halsband of aan de riem weer naar de kennel of de bench, zodat deze figuren niet de gelegenheid krijgen om er vandoor te gaan. Dan heeft hij weer de vrijheid en moet je achter hem aan en net wat Bert al schreef, de Alpha heeft niet te kijken wat de roedel wil, nee de roedel heeft te doen wat de Alpha wil en als de Alpha wil jagen, dan moet de roedel mee. Maar als zo'n pubertje de vrijheid dan krijgt, moet je hem gaan vangen en dan is dit etterbakje weer de Alpha want jij bent dan gedegenereert tot roedel en die moet de Alpha volgen en dat is nu juist het spel dat jullie moeten leren om niet te doen en hem daartoe ook niet de gelegenheid te geven.

En zolang het nog niet is uitgevochten, houdt je hond laag. Niet op de bank of stoel, niet boven je uit laten komen, Niet ergens op te laten klimmen zodat hij weer groter is dan je zelf bent. Niet tegen je op laten springen en niet bij je op schoot. Hij heeft 4 poten om op te staan, laat hem die ook benutten.

Allemaal veel succes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote