View Single Post
Old 13-06-2006, 17:06   #20
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Default consequent en hard optreden

Hallo allemaal,

Conny wat betreft regel 3 ( -bezoekers), eigenaar beloont de hond wel voor het blaffen of ander gedrag als blijkt dat er een bezoeker is. De hond heeft gevaar opgemerkt en de leider gewaarschuwd. Er zijn daar vier verschillende opties voor:
1-hond mag mee naar de voordeur, bezoekers negeren de hond. Bezoekers moeten al weten dat ze de hond moeten negeren.
2- Het beste is om je hond hierbij aan te lijnen.
3-hond tijdelijk in andere ruimte, waar hij iets krijgt, zodat het geen strafmaatregel wordt. Zo heb je tijd om het bezoek te instruëren nl. negeer de hond en zeg niets. Na kennismaking kun je gewoon doorgaan met het gesprek.
4- hond blijft in andere ruimte, omdat de bezoekers niet willen meewerken.

Het is de bedoeling dat je de Amichien Bonding zo'n twee weken lang strikt opvolgt. Dan pas begrijpt de hond dat hij niet meer de leiding heeft en lukt het de hond pas om zelfbeheersing uit te oefenen. Dan kan je de specifieke gedragsproblemen makkelijker aanpakken.
Wel moeten de vier elementen tegelijkertijd worden toegepast. Verdere uitleg: zie boek. Deze is 191 blz. dik, dus dat ga ik niet vertellen en daarbij krijg ik last met de auteursrechten!

Dus Bert, mijn vorige stuk is dus ook maar een beknopt gegeven. Ik wilde er mee aantonen dat er eerst duidelijkheid moet komen wie nu de leiding heeft. Die vier elementen staan uitgebreid in het boek.

Bert heeft zeker gelijk met het niet lichamelijk corrigeren van een hond wanneer er een onstabiele rangorde is of zelfs een rangordeconflict! Eerst door je hoge houding (zie Letty) en gedragingen, laat je zien dat jij de baas bent. Dan pas kan je je hond corrigeren!

Dank je, Stefanie zo bedoelde ik het!

Verder is de TsW gewoon een erg moeilijke hond, erg hardleers. In de afgelopen jaren erg veel rassen van dichtbij gezien en met al mijn handelingen waren de meeste honden onder controlle. Maar ook ik heb problemen met Igor wat betreft stelen van aanrecht en salontafel, overal op kauwen. Hij weet het wel, maar doet het gewoon. Hij duikt in elkaar en kruipt half weg. Maar de volgende keer doet hij het weer! Ze zijn echt niet makkelijk!

Door toch je eigen gedragingen t.o.v. je hond te veranderen en die te leren beheersen, zodat die een tweede natuur worden, wordt je toch een leider. Het is zeker niet makkelijk om je eigen gedrag te veranderen, want dat is nu eenmaal je persoonlijkheid. Maar met die paar handelingen van Fennell kom je volgens mij een heel eind en ze zijn volgens mij voor iedereen haalbaar die het ook echt wil!

Sterkte Conny en Patty! En iedereen!

Groetjes, Jolanda