View Single Post
Old 14-06-2006, 10:06   #29
herder
Musketier

herder's Avatar

Default Re: consequent en hard optreden

Quote:
Originally Posted by Jolanda
Hallo allemaal,

En Bert, je zal een keer ergens moeten beginnen en dat is niets anders dan je hond te negeren en hoog boven je hond uit blijven torenen (zoals Letty al eerder schreef). Als je je hond negeert en hoog boven je hond blijft dan heb je echt niet veel kans om gebeten te worden.
Het eten geven van je hond is ook een begin. Kleine beetjes eten geven elke keer; elke keer weer wat brokken in de voerbak gooien. Net doen (met of zonder kaakje, eetgeluiden zijn ook effectief) of je uit die voerbak eet, terwijl de voerbak gevuld en al op het aanrecht staat. En dan pas aan je hond geven. Ook niet direct kans op een beet.
De hond van de bank afhalen door naar hem toe te buigen of hem vastpakken en eraf trekken, ja dan bestaat er kans dat je gebeten wordt. Dus van de bank af lokken is de eerste optie. Later kan je wel op hem gaan zitten, als hij er niet af gaat met een gebaar of geluid.
Of zou jij het anders doen? Wat zou jouw eerste stap zijn om duidelijk aan je hond te maken dat jij nu de baas gaat worden?

Groetjes, Jolanda
Helemaal mee eens hoor, maar het gaat mij ook om die gevallen waar de rangorde eigenlijk al omgedraaid is, en helaas dat komt toch met enige regelmaat voor. Stel iemand bevindt zich in de situatie dat de hond zich ranghoger voelt of zelfs al de Alpha is, als we dan het koekje eten eens verplaatsen naar een wolven roedel.............er ligt een prooi op de grond en een ranglagere gaat stukjes vlees ( koekjes) eten voor dat de Aplha er is, dit gebeurt met regelmaat in een roedel, is maar net afhankelijk wie de prooi te pakken heeft, als de alpha er dan is, is zijn correctie ook niet gering, stel je zo`n correctie voor op mensenhuid i.p.v. wolvenvacht dan ziet dat er toch slordig uit!

Zoals ik eerder schreef zijn bovenstaand, manieren om bij onvoldoende overwicht meer overwicht te krijgen, maar je moet het eerst hebben, en daar gaat het m.i. om. Eerst goed laten beoordelen wat er aan de hand is, is de conclusie dat er sprake is van de juiste rangorde maar onvoldoende en te weinig duidelijkheid, dan zijn alle genoemde tips inderdaad heel goed mogelijk om daarmee een positie te versterken.........,

is de conclusie dat de hond ranghoger / alpha is, betekend dat een baasje dus een echte rangorde strijd aan zal moeten gaan, fysiek is dat in principe voor iedereen een verloren zaak, dus dan kom je op het sociale stuk uit en lichaamstaal maar het blijft een rangorde strijd, en negeren is een goed signaal, ook een "zwaar" signaal maar wel één die héééél goed moeten worden uitgelegd, want het is een van de moeilijkste dingen om daadwerkelijk in de praktijk tebrengen, wat te doen als de hond aandacht begint op te eisen?? dit is niet in een boek of forum te beschrijven, daarom doe ik het nu ook niet maar ik ben er van overtuigd dat je begrijpt wat ik bedoel. De leeftijd van de aanwezige kind(-eren) ,het "echte" dominatie nivo van de hond, en het eventueel aanwezige agressie-nivo, spelen allemaal ook nog een erg grote factor.

en voor patty, v.w.b. de zelfverzekerdheid ja dat klopt maar normaal gesproken bouw je zoiets op tijdens een training en als het baasje dan merkt dat met hele simpele dingen, zoals het al veel genoemde rechtop staan, succes te behalen is in je training gaat het vaak heel snel met die zekerheid. En Conny heeft al aangegeven zelf niet onzeker te zijn in het dagelijks leven, juist alleen met Timber.

Wat ikzelf doe........de eerste 24 uur krijgt de nieuwe hond weinig tot geen aandacht (negeren dus), als die hond binnen die 24 uur dingen doet of wil gaan die ik niet accepteer volgt een fysieke correctie. Afhankelijk van mijn eigen inschatting van het dominatie en agressie nivo doe ik dit met mijn handen, of net als Willy een keer in zijn oor bijten. Schat ik het dominantie en agressie nivo in als hoog, dan loopt de nieuwe hond de eerste 24 in huis rond met riem en slipketting en pak ik die op om te corrigeren. Geen van mijn drie honden heeft met riem en slipketting omgelopen de eerste dag, alles ging makkelijk met de hand. Bij trainingen dragen mijn honden wel een slipketting.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote