Thread: Boeken...
View Single Post
Old 14-06-2006, 15:18   #3
Patty33
Member

Patty33's Avatar

Ben ff terug gebladerd - ik ben nl. het boek nog aan het lezen -
De Alpha t.o.v. Omega verhouding staat omschreven bij het stukje uitleg over de wolvenroedel. Een stuk verder staat dan bij het stukje over de mensenroedel, dat je hond in ongewenst gedrag zal vervallen als niet duidelijk voor hem is, dat hij onderaan in de mensenroedel staat...de omega-positie.
Als je gezin bv. uit twee personen bestaat, 2 katten en 1 hond (bij ons dus het geval ), dan kan ik die 'gedachten-gang' wel volgen.

Het boek is overigens verder toegespitst op dominante en minder-dominante honden, hoe je de juiste rangorde in de hand kunt houden, hoe je rangordeconflicten kunt voorkomen en alles wordt uitgelegd aan de hand van hoe het in een wolvenroedel werkt en hoe je de 'wolven-methode' kan ombuigen naar de 'mensen-methode'...tenminste als ik het tot nu goed aan het lezen en begrijpen ben

Ben nu bij het deel over het toepassen van hun methode in de praktijk...de schrijvers raden o.a de slipketting af, omdat het volgens hun er ten onrechte van uit gaat, dat honden elkaar in de nek corrigeren en de slipketting slipt opzij in de nek. Je zou de hond dan eerder uitdagen, dan corrigeren. Ook omdat honden elkaar uitdagen via de nek en corrigeren over de snuit.
De onderslip werkt via de bovenkant van de nek; omdat het vergelijkbaar is met het corrigeren via de bovenkant van de nek door de moederhond bij haar pups, zou dit wel ok zijn.
Hoe denken jullie hierover?
Ben vooral benieuwd naar de meningen van de 'zij-slip'-gebruikers

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote