Mits goed gebruikt, maarja dat geldt voor alles, ben ik voorstander van het gebruik van een slipketting (zijkant)
Blijkbaar reageert een hond automatisch onderdanig bij een juiste correctie, dit ondersteund voor mij juist de theorie dat de nek een soort ingeprente plek is voor corigerend gedrag. Kijk maar eens naar twee honden die vechten om de rangorde, gaat er heftig aan toe, alles gericht op de nek, en er vloeit nagenoeg geen bloed.
Doe een slipketting om een poot van je hond en geef een correctie dan zal hij willen vluchten, hij krijgt dan een voor hem onbegrepen pijnprikkel.Ook dit ondersteund voor mij de theorie dat een slipketting in de nek een door een hond begrepen signaal is.( niet doen hoor dat van die poot!!, is best sneu

)
Zelfde geldt voor een kat, doe een kat maar eens een slipketing om en geef een correctie, het arme beest vliegt de hele kamer door, voor een kat dus niet duidelijk, voor een hond wel.( Ook hier geldt weer niet doen hoor

)
Groetjes Bert.
P.s. Dat van die Omega ben ik erg benieuwd naar jouw mening nadat je de documentaire van de Dutchers hebt gezien