Quote:
Originally Posted by Patty33
Welkom Jos
Klinkt allemaal heel logisch, Bert zijn opvatting komt op hetzelfde neer.
Heb ik toch een vraag voor jullie (en andere die willen reageren  ):
Je zou als ranghogere ook niet naar de ranglagere mogen toegaan. Maar wat te doen in de volgende situatie
Je wolfhond rent als een idioot door de woonkamer onder de tafel door over de banken heen en weer terug en begint dan eens lekker in je bank te graven. En dit gebeurt gewoon spontaan...naar mijn idee een vorm van negatief aandacht vragen???
Moet je hem dan negeren en ondertussen je bank kapot laten graven?
Als je de woonkamer verlaat en hij gaat dan toch door?
Als je hem denkt te kunnen afleiden, door "hier" te roepen (met een voertje ter beloning voor het "hier komen" in je hand) en hij gaat toch door?
Groetjes,
Patty
|
Hoi Patty heerlijk voorbeeld

,
Zoals eerder beschreven o.a. door mijke en mijzelf als je rangorde/ verhouding met je hond goed is, is een keer naar hem toelopen geen probleem.
Wat wel een probleem is, is dat als je correctie geen correctie is maar aandacht, want dan gaat die gewoon door.
Voorbeeld; hond graaft in bank en baasje begint aan de hond te trekken en te duwen en roept nee of foei, zolang de hond doorgaat met zijn gedrag ben je dus alleen bezig tegen je hond te roepen en aan hem te trekken en duwen, er word er dus niets gecorrigeerd( verandert!). Als ik
wort fout schrijf en dan tipex gebruik en dan vervolgens
wort schrijf heb ik dan iets gecorrigeerd??!! NEE.
Belangrijk is dan dat je middel wat je wilt gebruiken om te corrigeren zwaarder weegt voor de hond dan de aandacht die je er gelijktijdig mee geeft.
voor de bank; b.v. reageert een hond met schrik op een waterstraal dan kan je die gebruiken om te corrigeren, de waterstraal is negatiever dan de aandacht die hij ermee krijgt.
dit kan je ook toepassen zonder dat hij door heeft dat die waterstraal van jouw vandaan komt, en de hond legt de link tusen op de bankspringen en negatieve gevoelens(waterstraal) en zal dus ook bij afwezigheid van de baas niet op de bank springen. Timing is ook hierbij het belangrijkste, dus het klinkt iets makkelijker dan het is, maar dan hebben instructeurs ook nog wat te doen hè!
Groetjes Bert.
Jos als je problemen op het forum hebt, kan je mijke misschien even een mailtje sturen.