Hoi Christa,
Gewoon in het algemeen antwoord op je vraag:
Kan iemand mij uitleggen hoe je als baas van een hond,rangbevestigend kan optreden bij de hond van een ander ,op een voor alle honden vreemde plaats en in een vreemd roedel?
Als honden - van welk ras dan ook - stoeien en dit slaat om in een gevecht, is normaal gesproken het beste daar niet tussen te komen. Echter als je ziet dat de honden niet juist op elkaar reageren en het dus uit de hand dreigt te lopen, dan is het zeer rangbevestigend als een Alpha (hond of persoon) ingrijpt met de boodschap "dit gedrag tolereer ik niet". Zo heb ik het in ieder geval altijd begrepen.
Dat dit niet zonder gevaar is en soms de situatie dus van kwaad tot erger maakt, is het risico dat die Alpha dan neemt.
Als je als 'Alpha-mens' ingrijpt, zou ik dat nooit in mijn eentje doen...aan de andere kant...ligt helemaal aan de situatie.
Ik ben -helaas- niet bij de wandeling geweest en kan daar dus ook niet over oordelen. En ik betwijfel of je het echt helemaal goed op het filmpje kan zien. Want de aanleiding tot genoemde schermutseling heeft misschien al eerder op de dag plaats gevonden.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn...Angel heeft misschien gereageerd op de spanning van haar baasje, die al nerveus aan de wandeling begon? Wellicht dat de hond van Bert het signaal van overgave van Angel niet goed opgepakt heeft of andersom (nogmaals ik was er niet bij)? Wellicht reageerde beide honden zich af, niet persoonlijk tegen elkaar, maar vanwege een totaal andere reden? Zo kan je nog even doorgaan.
Bij mij komen ook andere vragen naar boven; als je al onzeker naar zo'n wandeling gaat, hoe kan het dan dat je als eigenaar niet continu je hond in de gaten houdt en als je dat wel deed, zelf niet ingrijpt? Hoe komt het dat alleen Bert heeft ingegrepen? Had niemand wat moeten doen, zodat de schade nog groter was? Als je je afzijdig houdt met een groep, wat voor boodschap geef je dan aan je honden? Gaat het erom dit voorval te begrijpen of om gelijk te krijgen? En ook zo kan ik nog even doorgaan.
Het is gewoon moeilijk dit allemaal hier op het forum proberen helder te krijgen, omdat iets wat je schrijft totaal anders gelezen kan worden, dan hoe je het bedoelt. Mensen kunnen nu eenmaal verschillende meningen hebben. Uitspraken worden persoonlijk opgevat, die niet persoonlijk bedoeld zijn, etc etc.
In dit geval denk ik dat het gewoon beter is, dat men het eens wordt, dat men het oneens is.
Het forum gewoon leuk en gezellig houden.
Dat er toch een nieuwe wandeling gepland wordt.
Groetjes,
Patty
|