Vijf jaar geleden heb ik een pup gekocht, haar naam is Jody.
Drie jaar geleden heeft deze hond een nestje van 7 pups gekregen, waarvan er nu nog 6 kerngezonde honden leven. Eén pupje heb ik toen zelf gehouden. Zij is dus een kleindochter van Alda-Ceska uit het lijstje van Wendy. Toen het pupje 3 maanden oud was kreeg het epelepsie-aanvallen. Eerst na de gewone dierenarts, toen doorgestuurd naar Wageningen. Daar is toen een echo en een ECG gemaakt. De uitslag was toen o.a. : een vernauwde longslagader en een gat in het hart (waar door de hersens te weinig zuurstof kregen en ze epelepsie kreeg) Wij kregen toen het advies deze pup in te laten slapen, omdat haar levensverwachting zeer slecht was. Ook hebben we Jody laten stelliriseren, zodat zij niet meer voor nakomelingen kan zorgen, die eventueel een erfelijke afwijking KUNNEN hebben.
Ik heb toen de overige puppykopers op de hoogte gesteld, en een kopie van het medisch verslag naar de NVTW gestuurd.
Gelukkig zijn de overige 6, kerngezonde honden.
Maar ik wilde het risico, met deze teef niet meer nemen.
Ik heb Wendy ook in een persoonlijke mail op de hoogte gesteld, ik weet niet of de ziekte bij mijn pup ook HCM heette.
Ook ik vind het goed dat zij dit wil onderzoeken, want laten we allemaal eerlijk blijven, in het behoud voor onze honden !!
|