Thread: rauw voer
View Single Post
Old 11-09-2006, 20:11   #10
Koos
Member

Hallo Jos,

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens maar een jonge hond om de 3 maanden ontwormen in het eerste jaar is geen overbodige luxe.

Verder ontwormen 2x per jaar met een hond die alleen wordt gehouden of met z'n tweeen ook niet.

Maar ik zou het toch niet op mijn geweten willen hebben als b.v. een kind jonger dan 5 jaar van b.v. een familielid of een vriend, hersenvliesontsteking krijgt omdat IK mijn hond niet ontwormd hebt en ze bij mij op visite geweest zijn.

De voorbeelden die je geeft, hebben betrekking op vrij levende dieren of dieren in een dierentuin maar niet van honden die in een familie-omstandigheid wonen. Die leven en slapen samen met het gezin in een woning en dan denk ik, dat je meer voorzorgsmaatregelen moet nemen.

Hier aaien de kinderen de honden, hier spelen kinderen op de grond waar eventueel wormeitjes liggen en steken heel vaak hun vingers in hun mond omdat ze ook nog aan het ontdekken van hun wereld zijn en dan is een besmetting heel gauw opgelopen.

Hersenvliesontsteking met het gevolg, hersenletsel, is wel een van de zwaardere gevallen maar toch, het is een aantal keren voorgekomen. Voor de verdere symptomen zijn er ook gevallen van zware diarrhee en/of vaak ziek, zonder aanwijsbare redenen.

Mijn mening is dan ook, het is beter deze situaties voor te zijn dan een keer te laat met fatale gevolgen en een jonge hond 1x per 3 maanden te ontwormen en verder elk half jaar, nadat hij een jaar oud is geweest.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote