Hoi Vanessa,
Vervelend zeg zo'n dominant puberjongentje dat denkt zelf de touwtjes in handen te hebben, door een beetje de macho uit te gaan hangen
(Schrale troost voor je, je bent niet de enige met zo'n pubertje, ik ken er veel meer hoor!

)
Soms krijg ik zo'n "engerdje" ook wel eens een tijdje te logeren

Het enige wat ik in het begin met "zulke jongentjes" doe, is ze thuis de hele dag door te laten ervaren dat ze "nul komma zero" op de rangorde ladder zijn. Zodat ze snel door hebben dat ik een vreselijke alfa bitch ben

En ik als alfa bepaal wel wanneer en door wie er wat te knokken valt.
Maar ik weet wel, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kan je alleen wat vertellen over wat ik zelf doe, misschien heb je er wat aan.
Wat doe ik:
* gebruik de eerste dagen geen verbale commando's en maak veel gebruik van lichaamstaal (groot en breed staan, niet naast hem zitten etc)
* laat hem de hele dag met halsband en riem in huis rondlopen (kan ik hem makkelijker corrigeren, zonder 'nee" of ander verbaal commando)
* bind de riem soms een tijdje aan mijn broekriem vast zodat ik mijn handen vrij heb en van allerlei bezigheden kan doen (en negeer hem volkomen terwijl hij wel de hele tijd met mij mee moet lopen)
* geef hem nooit als eerste van de roedel zijn eten
* hij mag nergens op gaan liggen zodat hij hoger ligt dan de rest van mijn "vee"
* laat hem meerdere malen per dag gaan zitten als deemoedsgebaar (
zonder commando, alleen zachtjes aan zijn riem omhogtrekken zodat zijn voorpoten van de grond komen; rustig wachten tot hij op zijn kont gaat zitten, en weer herhalen wanneer hij gaat staan)
* als ik sta te koken, tv kijk, zit te compenof te bellen moet hij afliggen en wordt totaal genegeerd (
en dit dus ook weer zonder commando! Riem aan het uiteinde vastpakken, rustig inlopen op de riem richting halsband en pas als hij helemaal echt goed afligt zeg ik heel rustig "af" Doordat ik mijn voet op de riem houdt krijgt hij ook geen kans om onder het commando uit te komen. op deze wijze bewijs je heel rustig en relaxt ook je fysieke dominantie)
Er zijn vast trainers en gedragstherapeuten die het nu totaal met mij oneens zullen zijn. Maar ik zeg altijd maar: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!
Ik vind het zelf een prettige methode, en heb op deze wijze al heel wat pubertjes duidelijk gemaakt dat ze geen ene moer te vertellen hebben! Afgelopen zomer had ik hier een reu van 17 mnd te logeren die al verschillende keren "hapjes" uit andere honden had genomen. En na een paar weken ging meneer gewoon los met mij en de hele roedel zonder problemen mee naar het bos. Als meneer z'n staart wat te ver naar mijn zin omhoog kwam(als er een andere reu aan kwam), hoefde ik alleen maar te zeggen " ik dacht het niet he" . En dat was voor hem reden genoeg om vervolgens gewoon door te lopen
En tegen degenen die het "zielig" vinden dat ik mijn honden zo behandel, kan ik alleen maar zegggen: kijk eens naar een film over een wolvenroedel. Dan kun je zien welke methoden daar gebruikt worden om de rangorde te bevestigen. Daar mee vergeleken ben ik een watje !!
Groetjes,
mijke