Leuk verhaal maar, als ik mijn honden op brokken plotseling over zet op pens of rouw vlees. Diarree en stinken. Is dan de conclusie net andersom.
Ik voer honden en wolven -brok en rouw vlees. Ik weet wie wat gegeten heeft en ruim elke dag uitwerpselen op. Niets 3a4 maal zo veel. Maar daar zit ook nog verschil in brokken en brokken.
De grotere hoeveelheid uitwerpselen ligt vaak aan vocht. Bij plotselinge afwisseling krijgt het darmstelsel een klap en wordt er minder vocht uit gehaald. Ook door stress kan dat zijn. Eén(Lupi) wolf heeft drollen zo hard dat je er iemand een gat mee in zijn hoofd gooit.
Natuurlijk (rouw compleet)voeren is beter, geen twijfel. Een goed merk brok is een goed alternatief. Makkelijker te voeren en te bewaren. vlees is bederfelijker, en dat kan ongezond zijn.
Maar het vorige vakantie verhaal lijkt me wat overdreven. Door vakantie stress kan de ontlasting al anders zijn.
Mijn wolfhonden stinken niet uit de bek. En dat de hond van Kees zo'n mooie tanden heeft ("wou dat ik ze zo had") dat heeft elke wolfhond van die leeftijd.
Als Kees zegt nooit meer brokken, waardom dan hond van 16 wel brokken geven, daar moeten dan de tanden allang uit de bek gevallen zijn als na twee weken al zo'n resultaten te constateren waren bij de andere.
Uit recentelijke onderzoeken is wel gebleken dat lang dezelfde brok voeren het gevolg heeft dat de hond slecht tegen verandering kan. In zo'n geval dus langzaam veranderen want radicaal overstappen geeft dan geheid problemen.
Verstandig lijkt het dus van kleins af aan regelmatig wat afwisseling te geven. Met barfen doe je dat al automatisch. Bij brokken is het voer erg constant en lijkt het verstandig dan af en toe af te wisselen, lams vlees kip of zalm. Of pens kortom keus genoeg. En kijken hoe de hond erop reageert. Niet vlug conclusie trekken want bij plotseling over zetten of andere veranderingen zoals vakantie, is vaak een reactie (dunne ontlasting) te zien.
Maar voor wie wat wil uit proberen, lees de site's die hierboven genoemd worden maar eens door.
Jos
|