Thread: rauw voer
View Single Post
Old 15-09-2006, 14:34   #22
Casey
Junior Member

Dit was gewoon mijn ervaring - niet meer en niets minder. Nu, 4 maanden later kan ik zeggen dat alle negatieve gevolgen weer verdwenen zijn (dat waren ze na een paar weken al, overigens).

Diarree heb ik overigens niet gezien en niet genoemd. Gewoon meer poep, niet dunne poep. Ik denk dus niet dat Chacho's darmen overhoop lagen. Zeker niey omdat de grotere hoeveelheid pas na een paar dagen begon en de volle twee weken aanhield. Ik blijf wel zien dat Chacho maximaal 1/3 poept van wij andere honden van zijn formaat poepen en wat hij poepte toen hij nog brok at (Pro Plan, vaak genoemd als hele goede brok).

Witte tanden: Ok, veel honden van 2 hebben witte tanden. Maar na 2 wkn brok zat er al een gele laag over de tanden van Chacho (na een paar weken Barf weer weg). Argos, onze sheltie, kregen wij op 2,5 jarige leeftijd. Heeft altijd Eukanuba gegeten (naar verluid ook een prima brok) Hij kon meteen naar de DA om zijn gebit te reinigen, dikke laag tandsteen. Je kon zijn tanden letterlijk niet meer zien. Na 6 maanden bij ons, zijn zijn tanden nog steeds wit en stinkt hij nog 1/10 uit zijn bek ivgl met vroeger.

Perruka: heeft haar hele leven brok gegeten en lust geen kip. Omdat het dan lastig is voldoende kalk te geven mocht ze brokjes blijven eten. Intussen eet ze wel kalkoen en dus geen brokjes meer. Wie beweert dat haar tanden uit haar bekkie gevallen zouden moeten zijn? Ik niet in ieder geval. Nu ongeveer 3 maanden alleen maar barf zijn ze wel een stuk witter en -wederom- doggiebreath een stuk minder.

Iedereen kan andere ervaringen hebben en daarom zijn deze verhalen wetenschappelijk van geen enkele waarde (anekdotisch bewijs, wordt nooit geaccepteerd). Maar gezien het om mijn eigen honden gaat ben ik dus wel 100% over. Het zou geweldig zijn als hier eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zou kunnen worden.

Tenslotte 1 opmerking: mengen van brok met barf schijnt erg slecht te zijn. Brok bevat erg veel koolhydraten (die bijna geheel afwezig zijn in het natuurlijke dieet van wolven). Deze verhogen de PH van het maagzuur (wordt dus minder zuur). Honden hebben juist erg zuur maagzuur nodig om rauwe botten te verteren. Als je dus meestal brok geeft is het niet verstandig er soms botten bij te geven: kan grote problemen geven.

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote