Hoi Vanessa,
Ik kan mij inderdaad voorstellen, dat het heel vervelend is als je hond zich zo gedraagt. Zoals Mijke al zegt gebeurt dit niet alleen bij jou, maar komt dit veel vaker voor. Ik begrijp dat je met Lazlo traint bij een vereniging en vraag me af of zij je niet van advies kunnen dienen. Om een goed advies te geven is het namelijk heel belangrijk om vast te stellen waarom Lazlo uitvalt naar honden. Heel vaak worden honden dan als dominant bestempeld, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Belangrijk is b.v. hoe zijn houding is ten opzichte van de andere hond en wat de aanleiding is tot de uitval. Laat hij agressie zien (tanden, grommen, fixeren etc.?).
Even uitgaande van wat je vertelt zou het best iets met de rangorde tussen jou en lazlo te maken kunnen hebben (zoals Mijke al aangeeft). Dat kan een verklaring zijn van het feit dat hij zich in aanwezigheid van Daan wel gedraagt. Het feit dat Lazlo zich op jou afreageert, nadat je hem corrigeert kan redirectie gedrag zijn en redirectie gedrag is alleen gericht op een ranglagere. (Lazlo zou jou dan dus zien als ranglagere). In dat geval zou je ook nog het volgende kunnen doen:
* Geef hem voorlopig, als je alleen met hem bent buiten, niet teveel vrijheid en laat hem regelmatig commando's opvolgen (AF, ZIT).
* Zorg ervoor dat je heel consequent met Lazlo omgaat. Als je hem een commando geeft zorg er dan voor dat hij het ook uitvoert!
* Geef die commando's alleen als je redelijkerwijs mag aannemen dat hij ze uitvoert. Is hij veel te opgewonden dan voert hij de commando's b.v. wellicht niet uit en in dat geval velies je. Je kunt dan dus beter voorkomen door geen commando te geven.
* Wees rustig en ga niet schreeuwen. tegen hem.
* Als je naar buiten gaat, ga jij als eerste door de deur!
Aangezien Lazlo zich op jou afreageert moet je voorlopig de confrontaties voorkomen en proberen met bovenstaande handelingen en die van Mijke de rangorde tussen jou en Lzalo duidelijk te maken. Jij bent de baas en dat betekent, dat jij bepaalt wat er gebeurt en dat jij altijd de leiding hebt.
Verder kan ik je advieseren eens kontakt op te nemen met een gedragsthearpeut. Dat klinkt misschien heel erg drastisch, maar ik kan je verzekeren, dat er heel veel mensen zijn die daar baat bij hebben. Het voordeel daarvan is dat die persoon goed in staat is te beoordelen wat voor jou situatie het beste is en daardoor krijg je heel gerichte adviezen.
Het is heel normaal dat Lzalo zich thuis anders gedraagt als buiten. Binnen is alles veilig en komt hij b.v. niet steeds vreemde honden tegen. Kortom buiten zijn er hele andere prikkels. Dat betekent dus, dat je niet alleen binnen, maar ook buiten zal moeten oefenen. Het zou b.v. ook zo kunnen zijn dat Lazlo buiten zijn territorium wil bewaken en daardoor juist zo vaak uitvalt. Meestal zie je dan, dat het uitvallen op onbekend terrein niet voorkomt.
Nou, een heel verhaal. Ik hoop dat je er iets mee kan.
groetjes,
Hans
|