View Single Post
Old 21-02-2004, 01:54   #8
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Hoi Vanessa,

Blijkbaar deed ik vanavond iets stoms met de comp, want ik zie nu dat mijn reactie op jouw antwoord niet geplaats was!

En al is het nu, na alle andere reacties, misschien mosterd na de maaltijd ik ga toch maar weer een poging wagen!

Thuis maakt Laszlo deel uit van jullie roedel, en natuurlijk is hij dan lief en aardig naar pups in ZIJN roedel.
Maar binnen de roedel thuis wordt wel zijn rangorde bepaalt.

Juist door de dagelijkse gang van zaken in huis leert een hond wat zijn plaats in het geheel is (net als kids die je thuis opvoedt en buiten alleen corrigeert als ze zich onmogelijk gedragen )

De honden waar ik het over had waren in huis ook ontzettend lief en hadden daar nauwelijks een probleem (een enkeling ging ook tegen kinderen die op visite kwamen op rijden), maar zij hadden buiten wel gezorgd voor tig hechtingen bij andere honden
En op 1 hond na (die had m.i. een kapot "print-plaatje" en is later ook ge euthaniseerd), kwam het in alle gevallen neer op rangorde problemen.
Want ook al is een hond super lief in huis; houdt altijd in de gaten dat hij je niet letterlijk en figuurlijk als " zijn vrouwtje" gaat beschouwen.

Als mijn honden, door de simpele handelingen die ik eerder noemde, in huis ervaren dat ik de alfa bitch ben, houden ze buiten ook wel rekening met me als ze mee "mogen" (omdat ik dat wil )

Ik wil je best ook wel wat tips geven over wat ik buiten doe, maar het effect zal veel minder zijn als je in de beleving van je hond niet een super alfa bent.

Wat ik buiten doe:
* Ze mogen nooit aan een andere hond snuffelen als ze aangelijnd zijn
* Ik let er altijd op dat de lijn slap hangt, soms geef ik door een kort snel rukje een correctie en zorg dat de lijn direct weer slap hangt (als de lijn strak staat beleeft de hond dit als een grens van zijn territorium. En aan de grenzen worden altijd de zaken uit gevochten)
* Ik geef ze (zoals Hans al zei) ook heel weing vrijheid en herhaal soms tot in het absurde "zit" en "af " tijdens een wandeling.
* Verders bepaal ik de route en lengte van de wandeling (als ik ook soms maar een gering automatisme bespeur in mijn honden om ergens links af te slaan, sla ik bewust rechtsaf. Op het tuinpad ga ik soms bewust tig keer terug naar de straat op de terugweg en andersom ook. Het zijn nl allemaal handelingen waarmee ik bevestig dat ik roedeleider ben en niet de honden)
* Bovendien geef ik ze geen enkele kans om een andere hond te fixeren (=strak met hun ogen aankijken. En als Laszlo zo'n patsertje aan het worden is, moet je tijdens een wandeling dus heel goed naar zijn gedrag kijken. Want voordat het op echt knokken aan komt is er al een heel ritueel aan vooraf gegaan)
* Pas als ze op wandelingen normaal aan een slappe lijn meewandelen (ook als er andere honden langs komen) mogen ze van mij los lopen.
(maar vergeet niet dat ik er soms honden bij heb die al voor de nodige schade bij andere honden gezorgd hadden)
* En als ze los lopen tolereer ik ook geen enkel vorm van "patser gedrag"
(zoals bv hoge staarten en oren, grommen, fixeren, of bv effies iets hoger op een boomstam "alleen maar" te gaan liggen gaan kijken etc.)

Ik snap best dat het heel rot voor je is dat Laszlo dit gedrag vertoont en dat je nu dan ook nog zoveel commentaar van anderen over je heen krijgt.
Maar realiseer je dan wel, dat niemand dit zegt om je de grond in te boren!! Voor zo ver ik de mensen op dit forum ken, willen ze je echt alleen maar op basis van hun opleiding en/of ervaringen met tsjechen (e.a. honden) helpen!
Maar al vind je ons misschien nu allemaal zeuren die het "beter weten", geef ons dan eens aan waarom vlg jou Daan dan nu geen problemen meer heeft met het los uitlaten van Laszlo.

En verder kan ik mij volledig aansluiten bij de suggestie van Hans om eens een gedrags therapeut om advies te vragen. Dat is helemaal niet iets om mee voor schut te staan; je gaat toch ook voor een kreupelheid naar een deskundige zoals een dierenarts? Het voordeel is dat zo iemand ook je hond in samenwerking met jou bekijkt, en niet zoals wij alleen vanaf een afstand adviezen geeft zonder het hele samenspel te zien. En je kan nu beter in het begin deskundige hulp vragen, dan wanner het echt helemaal uit de hand gelopen is (dan zijn problemen veel moeilijker te repareren)

Groetjes enheel veel sterkte!
mijke
PS
Ik weet niet waar en bij wie je op training zit (dus ik heb ook geen vooroordeel), maar persoonlijk zou ik altijd adviseren om fysieke confrontaties d.m.v een potje rollebollen te vermijden. Zeker met wat grotere honden als een TsW; daar is ons vel als het op echte confrontatie aankomt niet tegen bestand
Bovendien als een volwassen TsW echt voluit de fysieke confrontatie met je aan zou gaan, verlies je het als mens altijd!!!

Persoonlijk ben ik ook een tegenstander van het met fysiek geweld een hond op de rug leggen. Ik denk dat andere, minder geweldadige, middelen veel effectiever zijn (denk hierbij bv aan het wijdbeens over de hond heen staan terwijl je hem totaal negeert. (Dit is trouwens een handeling die ik meerdere malen als een soort automatisme door eigenaren zag gebruiken in oost europa, met zeer positief resultaat )

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote