Hoi Vanessa,
Het gedrag van je hond is erg herkenbaar voor mij. Ik heb zelf een teef van nu bijna drie die net na haar eerste loopsheid ook niet echt vriendelijker werd naar andere honden. Aangezien het geen klein schoothondje is,(ook irritant trouwens als die zich niet gedragen) vond ik dat we hier snel een oplossing voor moesten zoeken. De schade is namelijk aanzienlijk als je Tsjech besluit ergens zijn tanden in te zetten. En ook de reacties van de hondeneigenaren zijn vaak niet erg positief. We zijn toen naar een gedragsdeskundige gegaan. (Bets Engel) Dit was erg verhelderend voor mij.
Vanaf het moment dat we haar hebben zijn we druk met allerlei cursussen. Ze loopt op dit moment GG2 en Behendigheid selectie. Ze stond, dacht ik redelijk goed onder appel, met name op het trainingsveld. In het bos moest ik nog wel eens vaker dan 1 keer roepen voordat ze kwam. Thuis was ze echt verschrikkelijk lief. Ik kon haar overal aaien, haar botten en voer afpakken (niet dat dat een gewoonte van mij is, maar gewoon om aan te geven dat ze van mij alles accepteert) over haar heen hangen, ik had zelf het idee dat ze me beschermde als er andere honden bij mij in de buurt kwamen, kortom allerlei handelingen waarvan ik dacht dat ik toch echt wel de Alfa teef was. Dus daar kon haar agressieve gedrag naar andere honden niet van komen. Ik heb nog even gedacht dat ze misschien niet helemaal spoorde, maar het feit dat ze nooit een pup pakt, zelf zich onderdanig toont aan zowel andere reuen als teven, gaf mij het idee dat ze toch erg goed wist waar ze mee bezig was.
Nou wij vol goede moet naar Bets Engel (Echte Alfa Teef), na een kort gesprekje en een aantal vragen van haar - bv. hoe vaak ik haar moet roepen voor ze komt, hoever ze bij me vandaan gaat) kwam ze al snel tot de conclusie (tot mijn grote teleurstelling, want dat had ik echt niet verwacht) dat ik een erg Goede Teef was, voor het roedeltje van van mijn Tsjechenteef. Bets zei dat het prachtig was om die hond te bekijken, ze laat alles zo mooi en duidelijk zien, dus hier was geen sprake van een verknipte hond. Op mijn vraag waarom ik dan wel haar eten af kan pakken en haar wel overal kan aaien en ze me zelfs beschermde, was het antwoord dat ze het aaien gewoon erg prettig vindt en het voer afpakken accepteert ze omdat het simpelweg aangeleerd is. En wat betreft het beschermen, zij noemde het gewoon bezitsdrang, zo van jij bent mijn teef en daar blijft iedereen vanaf.
Ik ben toen nog een aantal keer terug geweest om te zien hoe ik het probleem aan moest pakken. Als eerste en belangrijkste wees ze me op de rangorderegels, ik zal ze hier niet allemaal opschrijven want dit zijn eigenlijk de dingen die Mijke hierboven heeft beschreven. Dit zijn dus allemaal dingen die in huis spelen. Een dingetje dat ik daar nog aan toe wil voegen, is dat het volgens Bets aan te raden is om je hond een aantal keer per dag ergens vast te leggen in huis. De hond dient dan door iedereen genegeerd te worden. Je geeft je hond geen commando maakt pakt hem gewoon rustig bij zijn halsband en legt hem aan een riem op zijn plek. Iedereen in het gezin kan dan ook zien dat de hond genegeerd moet worden. Dit om aan de hond duidelijk te maken, nee, ik heb jou niet nodig ik regel het allemaal wel, maak jij je maar nergens druk om. Wat verder nog een erg bruikzaam advies was, was de manier waarop je je hond moet/kunt corrigeren. Dit heeft alles met timing en mate van correctie te maken. Valt je hond aan de lijn uit naar andere honden en je geeft hem dan op zijn kop, dan ben je al veel en veel te laat. Op deze manier zal het gedrag alleen maar erger worden. Al op het moment dat je hond een andere hond in het vizier krijgt moet hij de correctie al gehad hebben. Dit is natturlijk wel het lastigste van alles, want jouw hond heeft de dingen vaak veel eerder in de gaten dan jij. Daarom zou je er een soort van toneelstukje van kunnen maken. Je spreekt met iemand af die een hond heeft - waar die van jou het niet zo op heeft - om een bepaalde tijd in het park. Jij gaat daar zitten wachten en je weet dat de andere hond er aankomt (50m of misschien zelfs 100m is waarschijnlijk al dichtbij genoeg voor jouw hond om die andere hond te gaan fixeren, Honden aangelijnt natuurlijk) op dat moment volgt de correctie. De correctie moet iets zijn wat niet van jou afkomt (zeg dus ook niets tegen je hond), maar wat bijwijze van spreken zo uit de hemel komt vallen. Dit kan zijn een tas met lege colablikjes of een bos sleutels, maar doe dat zodanig dat de hond dit niet met jouw associeert. Als je dit een aantal keer herhaald en de timing en de mate van correctie zijn perfect dan zal het gedrag ophouden. Het levert de hond namelijk niks op. Maakt de hond met jou contact dan beloon je hem uitbundig met een speeltje of een voertje.
Hiermee is je probleem natuurlijk niet opgelost, want zoals Mijke al schreef gaat het om het rangorde probleem en dat begint dus binnen de deur. Het is wel een andere manier van met je hond omgaan, dus het is even wennen, maar het werpt zeker zijn vruchten af. Dit is meer een way of life. Leuk om te lezen hierover zijn de boeken. De vrouw die naar honden luistert en De hondenverluisteraar. Ik ben even de schrijvers vergeten, maar als je geinteresseert dan kan ik het nog wel even voor je opzoeken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, al is het moeilijk om zo'n probleem op te lossen zonder iemand die je direct kan helpen zoals een gedragsdeskundige
Nog even voor alle duidelijkheid, de manier van trainen die ik voorsta is goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren, alleen red je het daar niet altijd mee. Soms vind ik het nodig mijn hond te corrigeren, maar je moet je hierbij wel afvragen of het zin heeft. Ik denk dat er bijna niets zo moeilijk is als goed te corrigeren. Je weet als het de goede correctie is dat het gedrag dan binnen tweekeer en soms driekeer over is. Gaat het gedrag niet over of wordt het zelfs erger dan ben je op een verkeerde manier aan het corrigeren.
Met mijn teef gaat het erg goed, al blijft het een felle tante, maar we weten wel hoe we de problemen op kunnen lossen. Maar lukt ook nog niet altijd.
Groetjes en sterkte Nynke
|