Wat hartstikke fijn dat iedereen hier op het forum zo open en eerlijk meepraat en meedenkt over mogelijke oplossingen!
Nog twee aanvullingen op alle tips die al eerder gegeven werden:
* De tip van Nynke om ze in de kamer vast te leggen en verder compleet te negeren, gebruik ik ook. Alleen zijn sommige Tsjechen zulke slopertjes dat ze binnen 5 min. met een doorgebeten riempje rustig achter je aan komen wandelen

Die "rampen-pakhuisjes" liggen bij mij dan in een bench terwijl niemand naar ze omkijkt (en ook binnenkomende visite en rondspelende kids moeten allemaal de hond negeren)
* Als je hond in de weg staat buiten of in huis, altijd gewoon op hem inlopen en doorlopen (zonder wat te zeggen) En er dus nooit voor opzij gaan of om heen lopen (hierdoor merken ze ook dat ze geen donder voorstellen)
Het wordt op den duur ,net zoals Nynke al zei ,gewoon een way of life om zo met je honden om te gaan. Maar ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het ook een stuk relaxter voor je zelf is!
De boeken waar Nynke het over had zijn:
De Hondenfluisteraar - auteur: Klaas Wijnberg - Paperback- Strengholt'S Boeken - ISBN 9060109880 - EUR 15,74
(op:
http://scooterandfriends.homestead.c...uisteraar.html kun je meer over de inhoud vinden)
De vrouw die naar honden luistert - Fennel Jan - Paperback - ISBN: 9043903523 - EUR 12,50
Meer over hondenboeken kun je vinden op :
www.dierenboeken.nl
Als je wat meer wilt lezen over gedrag en waar het vandaan komt heb ik nog een paar titels voor je:
In het spoor van de wolf - JH Frijlink
Honden zijn om van te houden - E Tumler
Honden en hun gedrag - R. Haak
sommigen zijn al heel oud, maar kun je wellicht nog bij "de Slegte" krijgen.
Groetjes,
Mijke