Quote:
Originally Posted by Ferero
Gaat het hier dan om een Nederlandse vereniging of is dit uit een ander land????
|
Het is een nieuwe Nederlandse vereniging.
Quote:
Originally Posted by Ratheiser
Wat krijgen we nu? Een nieuwe WH-Club?
Ik heb zonet post gekregen van de nieuwe vereniging 'Tsjechoslowaakse Wolfhonden Klub' met verzoek om lid te worden. Heb ik iets gemist of wat is hier aan de hand? Wie staat er hier achter?
Graag een reactie van leden van onze 'oude' rasvereniging!
|
Net als Gershom en vele andere TsW eigenaren heb ik vandaag de zelfde brief ontvangen, met het verzoek om lid te worden van de nieuw opgerichte vereniging voor Tsjechoslowaakse Wolfhonden de "Tjsechoslowaakse Wolfhonden Klup" (TWK)
Ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat de voorlopige bestuursleden van deze club/vereniging zelf geen antwoord geven op de vragen van Gershom en Ferero. Te meer omdat sommige van de voorlopige bestuursleden ook actieve schrijvers op dit forum zijn (en sommigen ook lid zijn van de rasvereniging NVTW).
Maar ik vind deze vragen ook zo in de lucht blijven hangen als niemand jullie antwoord geeft. Vandaar mijn
persoonlijke reactie:
Ik heb alleen de zelfde brief ontvangen, en weet dus net zo veel over die nieuwe club als Gershom.
Daarnaast ontving een persoonlijk briefje van een ander voorlopig bestuurslid, waarin verteld werd, dat ze de meeste puppy kopers van onze honden via wolfdogsite hadden te weten achterhalen, maar dat dit bij sommigene niet gelukt was. Ik kreeg het verzoek de bewuste brief ook te verspreiden naar andere eigenaren van TsW’s uit onze kennel en hiervoor werden keurig postzegels bijgesloten. Ik zal deze brief dan ook zeker netjes doorsturen.
Ter info voor degenen die niet de brief ontvingen:
In de bewuste brief willen de verzenders laten weten dat er een nieuwe vereniging is opgericht en dat deze vereniging NAAST de rasvereniging een aantal activiteiten wil ontplooien als:
(citaat)
1. Uitgebreide info omtrent het ras
2. Puppy bemiddeling via de website
3. Nieuwsbrief 1 x per 3 a 4 maanden, via website en/of Email
4. Seizoenswandelingen
5. 1x per jaar een Ledenvergadering, indien noodzakelijk meerdere keren
6. 1 x per jaar een Doe-Dag
7. UV proef (Uithoudings Vermogen proef, minimaal 20 km langs de fiets)
8. Mensen met probleemhonden begeleiden
Er zijn instructeurs en een voedingsdeskundige aanwezig
9. Lezingen organiseren, waarbij leden ook onderwerpen kunnen aangeven
Daarnaast wordt gevraagd om lid te worden van deze vereniging en wordt vermeld dat begin volgend jaar de oprichtingsvergadering zal plaats vinden. Daarnaast wordt er aangegeven dat er een contactpersoon is aangesteld waarbij je met vragen terecht kan. En als bijlage wordt een inventarisatie formulier meegestuurd, waarbij mensen zich als lid kunnen opgeven en tevens kunnen aangeven aan welke activiteiten zij willen deelnemen en/of ze bestuurslid willen worden.
Mijn persoonlijke reactie op al deze ontwikkelingen:
Als admin van wolfdog weet ik door tig mailtjes en telefoontjes dat heel veel TsW eigenaren niet tevreden/blij zijn met de officiële rasvereniging die nu al bestaat o.a. omdat:
o Het in hun ogen alleen een vrienden clubje is van de grootste Ned. TsW fokker
o Dat deze fokker ook de voorzitter is van de club (en dit in hun ogen ook altijd zal willen blijven)
o Dat de voorzitter een monopoly positie heeft
o Dat meerdere bestuursleden zelf geen TsW hebben, maar kennissen/vrienden van de voorzitter zijn
o Dat een groot deel van de leden SWH eigenaar is i.p.v. TsW eigenaar
o Dat de huidige leden nagenoeg allemaal honden van de voorzitter hebben
o Dat deze leden op een ledenvergadering het allemaal naadloos eens zijn met de voorzitter
o Dat eigenaren van TsW’s die niet van de voorzitter (of lijnen daar uit) zijn, nagenoeg nooit invloed hebben op de RV
o Dat de RV weinig doet voor leden
o Dat de RV weinig activiteiten organiseert
o Dat de site van de RV super saai is met oude info (hetgeen zeker de laatste tijd niet meer waar is!)
o Dat de RV zich altijd op privacy wetgeving baseert om info over leden bekend te maken (zodat leden nooit onderling contact kunnen leggen om iets samen te ondernemen)
o Dat er weinig ruimte is voor inbreng van leden met nieuwe andere ideeën
o Etc
Daarnaast:
o De Raad van Beheer erkent alleen de officiële rasvereniging van een ras (in dit geval de reeds bestaande NVTW)
o Het staat iedereen in Nederland vrij om een eigen club en/of vereniging op te richten
o Persoonlijk vind ik het heel leuk en prijzenswaardig dat sommige TsW eigenaren wandelingen e.a. activiteiten organiseren
o Een nieuw opgerichte activiteiten club voor TsW’s zou ik heel leuk gevonden hebben
o De door deze nieuwe club geplande zaken (pup bemiddeling, probleemhonden, voedingsadviezen etc ) vind ik veel te pretentieus en niet bij een club naast de RV passen.
Tenslotte:
Even voor de duidelijkheid, zelf ben ik het ook met veel van de genoemde zaken over de officiële RV eens! Diverse mensen hebben mij dan ook vaak gevraagd om een nieuwe andere club voor TsW’s te starten.
Maar…… al het bovenstaande was/is voor mij geen reden om dat ook daadwerkelijk te doen., omdat ik niet geloof in afsplitsingen om mijn eigen ideeën te kunnen realiseren.
Ik zelf blijf nog steeds geloven in democratie. Dit houdt in dat als ik veranderingen wil binnen de officiële RV, ik zelf ook zal moeten investeren. Dan zal ik ook al de kopers van onze pups moeten stimuleren om lid te worden van de RV. Dan zal ook een ieder naar een ledenvergadering moeten komen voor zijn/haar eigen inbreng. En als alle andere fokkers dit ook doen, zullen er zeker de breed gewenste veranderingen plaats kunnen vinden.
Maar zo lang ik en andere TsW fokkers dit niet doen, kunnen we niet verwachten dat er zaken veranderen.
Het lid worden van een nieuwe/andere Nederlandse club vind ik zelf geen optie. Want eigenlijk vind ik het zelf dit hele gebeuren een beetje lijken op het kerkgebeuren in Nederland (sorry als ik nu iemand op de tenen trap!) Als mensen het niet op alle punten en komma’s eens zijn over de inhoud, richten ze gewoon weer een nieuwe kerk/sekte op.
En stel je voor dat alle TsW fokkers dit zelfde gaan doen voor hun eigen honden en honden uit hun lijnen….
Daarom zal ik zelf ook geen lid worden van deze club/vereniging.
Maar vanzelfsprekend wens ik deze mensen wel veel succes met hun nieuwe club! Ik zal zeker ook al hun evenementen en activiteiten gaan vermelden op de wolfdog site (hoe meer er voor TsW’s te doen is hoe beter!). Maar ik hoop wel dat ze ook een constructie verzinnen dat ook mensen met TsW’s van buiten hun club ook mogen deelnemen aan hun activiteiten.
Vriendelijke groeten,
Mijke