Hoi Vanessa,
Het is belangrijk dat je je realiseert dat deze maatregelen, hoe onschuldig ze misschien ook lijken, voor Lazlo heel ingrijpend zijn. Daarom moet je hem wel even de tijd geven en niet gelijk teveel willen bereiken. Voor hem verandert er plotseling heel veel door jou veranderde gedrag ten opzichte van hem. Ga je dan een concrontatie met hem aan dan kan hij juist feller reageren. Dat is afhankelijk van het karakter en de mate van zelfverzekerdheid van Lazlo en kan ik zo niet bepalen.
Eerst dus maar eens een week of twee consequent aan de rangorde werken (Als eerste door de deur, WACHT voordat hij mag eten, Neem eerst zelf iets te eten, al is het maar een kaakje, voordat je Lazlo eten geeft, etc. ) Dit zijn risico-arme methodes om de rangorde aan Lazlo duidelijk te maken en voorkomen confrontaties.
Kijk maar eens wat Lazlo doet als je hem thuis laat liggen en je gaat over hem heen staan.....
Ik begrijp heel goed dat je het zielig vind, omdat dat een reactie is van veel mensen en je het beste met hem voor hebt, maar geloof me, het is helemaal niet zielig. Het verschil zit hem in het feit, dat Lazlo een hond is en geen mens. Honden hebben andere gedragsregels. Je moet het proberen te zien door de ogen van een hond en niet die van een mens. Iedere hond heeft duidelijkheid en leiding nodig en voelt zich juist veilig en prettig als hij die krijgt. Dat is de taak van jou als baas. Ook in een roedel met wolven is dat zo en het is niet veel wolven gegeven zo zelfverzekerd te zijn dat hij (meestal zij) de ALPHA is. De overige wolven voelen zich juist prettig en comfortable onder die leiding. Zij hoeven geen beslissingen te nemen of brandjes te blussen.
Mocht je geinteresseerd zijn in wat een gedragstherapeut allemaal voor je kan betekenen, dan kan je eens een kijkje nemen op:
http://www.hondenproblemen.net. Je vind hier ook een link naar de site van ALPHA en kunt dan eens kijken of er een erkend gedragstherapeut bij jou in de buurt zit.
groetjes,
Hans