View Single Post
Old 27-09-2006, 22:33   #8
herder
Musketier

herder's Avatar

Quote:
Originally Posted by dinges
is dat dan ook niet de reden dat je vaker moet ontwormen?!.
Nee, dat is namelijk hetzelfde als vandaag een paracetamol nemen, omdat je misschien deze week wel een keer hoofdpijn krijgt!

Quote:
het is dus gewoon beter ze 2-4x per jaar te ontwormen om ze dus zo onder controle te houden.
Voor de diegene die deze middelen verkopen wel ja, voor je hond niet. Iedere hond heeft overigens een spoelworm-infectie, een kuur dood alleen de volwassen wormen, maar de larven verkeren in een soort "slaaptoestand" (inhibitie). Deze larven komen tot leven op het moment dat de weerstand van het dier verminderd, b.v. tijdens de dracht, ouderdom etc. Iedere pup word dus besmet geboren, en moet daarom 'ontwormt worden'. (is dus het doden van de volwassen wormen.) Het volwassen worden van deze spoelwormen duurt ongeveer twee weken, vandaar het schema bij pups. In het genoemde artikel staat dat de moederhond bij de tweede week na de geboorte ook een wormenkuur nodig heeft, dit is niet verstandig om het daarbij te laten, je moet de moederhond mee laten doen met het schema, daarna zijn alle volwassen spoelwormen bestreden. Gezonde volwassen honden meerdere keren per jaar ontwormen heeft dus weinig zin, en is alleen goed voor de commercie.

Quote:
als ze niet ontwormd worden heeft dat niet alleen gevolgen voor de directe omgeving maar ook voor het dier zelf. Het dier kan zo ziek worden dat het afgemaakt moet worden omdat de wormen zich letterlijk een weg naar binnen hebben gevreten en zullen dus gewoon door de darmen heen naar de organen gaan en in de bloedbaan terecht komen. hier is dus geen redden meer aan.
De larven hebben zich sowieso al, door de maagwand heen (via de bloedbaan) in verschillende organen genesteld, en daar verkeren ze in de eerder genoemde 'slaaptoestand' (inhibitie). Een eigenaar die zijn hond van wormen zo ziek laat worden voordat hij doorheeft dat er iets niet klopt, en het stadium bereikt wat jij hierboven beschrijft, is in mijn ogen een eigenaar die dan maar erg weinig zicht heeft op het welzijn van zijn/haar hond!!

Voor de volledigheid: de meest voorkomende wormen zijn de spoelwormen en de lintworm, veel middelen werken niet of slecht tegen lintworm!! Alleen de lintworm heeft een gastheer nodig (vlooien!), de spoelworm heeft geen gastheer nodig om voor besmetting te zorgen, deze besmetting kan dus ieder mens en dier overal oplopen, als ze al niet besmet waren/zijn

Bovenstaand is mijn mening, gebaseerd op informatie uit gelezen lectuur, info van mijn dierenarts en van informatie van de dierenbescherming.

Groetjes Bert.

P.s. Dinges wat is je echte naam??, iedereen ondertekend hier met zijn eigen naam, is wel zo persoonlijk en komt bij mij in ieder geval wat gezelliger over op zo`n klein forum.
herder jest offline   Reply With Quote