Beste mensen,
Hierbij nog een aanvulling die ik van Pavel (uit tsjechie) kreeg:
margo schreef
Quote:
*** Zomer trainingskamp voor TART - Zirovnice (Tsjechië)
24/07/2004 - 07/08/2004
http://www.wolfdog.org/nld/events/266.html
TART is de speciale club training voor professionele werkhonden. Dus dit zomerkamp is ook alleen voor zeer gevorderde honden; het is niet alleen voor CsW’s maar ook voor alle rassen die als echte werkhonden worden ingezet (beveiliging, politie, leger)
Het is een zware training die de hele dag duurt, maar zij trainen ook niet voor sport maar voor echt werk. Het is echt een fantastisch kamp voor iedereen die werkt met zijn hond, maar bijna zinloos voor gewone mensen….
|
Ik ben het niet met Margo eens. TART is niet alleen voor vergevorderde honden. Dit wordt vaak wel verteld door mensen die IPO training doen en die een hekel hebben aan meer praktische trainingen. Voor de TsW is TART interessanter en de honden vinden het leuker dan het pure dresseren zoals bij IPO. (Bij IPO worden altijd 100% de zelfde situaties en oefeningen herhaald. Bij TART is er altijd een nieuwe of aangepaste situatie).
De fout die veel mensen maken is dat zij denken dat TART training alleen is voor politie of militaire honden (k9). Maar dat is niet waar, TART is een sport discipline. Maar het klopt dat het vlak bij het gebruiken van honden ligt. (lees de TART regels) Het is gehoorzaamheid, speuren en verdediging en in basis het zelfde als IPO. Alleen zijn de oefeningen veel praktischer de gehoorzaamheid kan bijvoorbeeld overal gedaan worden. Als de keurmeester wil dat het in de stad of in het bos gebeurt dan gebeurt dat ook. (Bij IPO en SchH is in regels de exacte maat van het veld etc. vastgelegd.
TART is ook niet iets nieuws. Voor 1990 was het alleen een kynologische activiteit in Tsjechoslowakije. (maar toen had het niet deze naam, het heette gewoon nationaal kynologisch examen)
Maar vorig jaar en ook dit jaar is er in het zomerkamp ook een groep voor beginners
Dezxe groep krijgt normale basis training en soms kunnen ze proberen ook de praktische oefeningen te doen. Voor dit zomerkamp is er een groep trainers die zich niet specifiek met TART bezighouden, maar honden in kynologische clubs trainen.
En tenslotte wil ik nog opmerken dat ik veel TART honden ken die zonder problemen IPO of SchH examen doen, maar slechts 1 IPO hond haalde ooit het TART examen. (veel anderen probeerden het wel, maar omdat IPO alleen dresseren is, hebben die honden moeite met werken op natuurlijk terrein, zij hebben de “laboratorium omstandigheden” nodig
Iedereen is dus welkom in Zirovnice!
Pavel