Hallo
Omdat dit in een ander topic naar voren kwam, open ik hierbij een nieuw topic over dit onderwerp.
Ben het met o.a. Jos eens, dat hier verschillende meningen over zullen bestaan en dat die grens persoonlijk is.
Wanneer is een fokker commercieel?
Naar mijn idee ben je dat als fokker, wanneer je 1 of meerdere nesten van 1 of meerdere rassen per jaar hebt, shows en bonaties bezoekt om o.a. je ras (en kennel) te promoten en daarnaast geen andere baan hebt.
Dat dit financieel haalbaar is...volgens mij wel (zeker als je met meerdere rassen fokt) en daar is denk ik ook niks mis mee.
Vooral niet, als je je als fokker aan de voorschriften, regels, wetgevingen houdt van bv. een RvB, honden&katten-besluit, etc.
Het probleem is dat er fokkers zijn die dat niet doen en dan heb je te maken met de handelaren waar overal voor gewaarschuwd wordt, of met de fokkers die bewust van alles door elkaar kruisen. Wat mij betreft mogen de wetgevingen e.d. flink aangescherpt worden en ook beter en meer gecontroleerd bij de fokkers...krijgen de honden de juiste verzorging, hebben ze voldoende ruimte, etc.
Je bent trouwens zowiezo commercieel bezig als je geld vraagt voor je pups. Of je nu een kleine of grote fokker bent. Alleen als je geen geld zou vragen, ben je non-profit, toch?
Groetjes,
Patty