Commerciele fokker heeft voor mij een nare bijklank , net als broodfokker, vind zo een hokjes geest ook moeilijk!
Iedere fokker vraagt geld voor zijn pups, in vergelijking tot bv een ras als de smoushond (250 € voor een stamboompup) zijn de prijzen voor andere rashonden, dus ook de Saar en TWh relatief hoog.
Desondanks denk ik dat je als serieuze fokker er geen levensonderhoud aan over kan houden en je echt je baantje niet kan gaan opgeven , onafhankelijk daarvan welke kosten je wil meeberekenen bij de rechtvaardiging van je welpenprijs.
IN Italie heb ik ooit eens een commerciele fokker van Setters (en een andere ras ,weet ik niet meer welke) leren kennen, pakte de fok zeer zakelijk aan, veel kennels, veel honden, zeer degelijke fok mbt gezondheid en type, nee zijn honden waren geen huishonden , maar met verschillende setters waren jachtproefen behaald, internationale shows werden bezocht (strak in pak), honden betaalden met hun pups ed hun eigen levensonderhoud, ik schrok van de dekprijzen die deze kennel vroeg, maar een slecht gevoel bij deze kennel, nee, dat niet!
Wat is voor mij commerciele fokker met nare bijklank; een fokker die die meerdere rassen fokt, waarbij kwaliteit van de honden niet terzake doet: fokker die honden zonder stamboom verkoopt, fokker laat na de belangerijkste gezondheidsonderzoeken te doen, fokker bezoekt geen shows ,( type is ondergeschikt aan massa) , fokker neemt mogelijke herplaatsers niet terug, fokker heeft alleen honden in de kennel waarmee gefokt kan worden, alle uitgefokte honden worden doorverkocht..
|