Eindelijk.
Maar Patty ik geloof niet dat het mogelijk is enkele nesten te fokken en er geen andere baan bij te hebben.
Maar wat is commercieel? Als je er geld aan verdient? Als je geld vraagt voor puppen wil dat nog niet zeggen dat je eraan verdiend. Dekgeld en progesterontesten km geld etc kan ook oplopen. Wanneer je dekreu thuis hebt is dat een voordeel maar als je dezelfde herhalings combinatie neemt draagt dat niet bij aan de verbreding genen populatie. Hangt ook af van grote v/h nest.
Een ander ras, tekkel of .... is makkelijker en goedkoper dan een wolfhond fokken denk ik dus als commercieel fokker als het alleen daarom gaat kun je beter een ander ras nemen.
Maar ik vind het belangrijker dat de honden een fatsoenlijk leven hebbenen dat er juiste fokcombinatie's genomen worden. Vooral bij een ras met kleine populatie.
"Broodfokkers"dus fokers met tientallen teven of meer in oude varkensschuren. Er bestaan er zelfs met tientallen rassen en pups zoveel je wilt lijkt wel. Is een heel ander verhaal. Dit is geen fokken maar vermeerderen.
Fokcombinatie's en erfelijke gebreken heeft men nog nooit van gehoort,zelfgemaakte stambomen en garantie tot aan de deur.
Wanneer een teef na tien nesten kleinere nesten heeft opruimen.
En dit komt echt voor. Pure dierenmishandeling. Eigenlijk vreemd dat mensen daar iets kopen.
Waar nu precies de grens ligt is persoonlijk en niet uit te drukken in geld.
Belangrijker is het dat er aan de honden gedacht wordt en niet als motivatie voor het fokken aan geld gedacht wordt.
Jos
|