View Single Post
Old 02-01-2007, 15:48   #18
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Hi! Eigenlijk vind ik dit onderwerp te gek voor woorden, maar kon het toch niet laten om het woord 'commercieel' in 'Het groot woordenboek der Nederlandse taal' 'De Van Dale' op te zoeken.

Commercieel: 1. de handel betreffend: uit een commercieel oogpunt beschouwd; -als in handel, op zakelijke grondslag; -gericht op financieel sukses: een commerciële film; -2. geschikt voor, geneigd tot de handel: commercieel aangelegd zijn.

Een commerciële fokker kan dus gericht zijn op financieel sukses!
En dat betekend dus winst maken en niet net uit de kosten komen!
Maar betekend dus ook: een fokker die geschikt is voor de handel.

Ook het woord 'handel' maar even opgezocht. Hierover staat een zeer uitgebreidt epos, maar wat op dit onderwerp slaat is volgens mij het volgende:

Handel: -de handeling van kopen en verkopen; in econ. zin de bemiddeling tussen voortbrenging en verbruik, DE OMZET VAN GOEDEREN, alle daartoe strekkende handelingen, en in ruimere zin ook alle handelingen die bij de omzet van goederen diensten bewijzen (b.v. verzekering).

'Omzet' ook maar even opgezocht:

Omzet: -som van alle opbrengsten uit de verkoop van een bepaalde artikel gedurende een bepaalde periode.

Of het nu een commerciële fokker is of niet, ik wil een gezonde, gehabiteerde (gewenning van geluiden, objecten en voertuigen) en sociale hond of pup!

Groetjes, Jolanda