Hoi Jelle,
Op de eerste plaats welkom op het forum!
Ik weet aan de hand van jouw berichtje natuurlijk niet hoedat je precies met de pup omgaat, om nu zijn vertrouwen terug te winnen. Dus misschien schrijf ik iets wat je al doet maar dat lees ik dan wel weer in je reactie
Mijn ervaring is dat na soortgelijke incidentjes, de baasjes teveel moeite doen om het vertrouwen terug te winnen van hun hond. Gevolg is dat de hond beloont wordt voor zijn terughoudende gedrag. De hond vertoont namelijk gedrag waarop de baas reageert, en dat stukje initiatief kunnen nemen is voor iedere hond zeer belangrijk.
Mijn advies is om de rollen om te draaien. Negeer Bor volkomen, laat hem initiatief nemen om naar jou toe te komen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld op de grond te gaan zitten, en met een papiertje ritselen/sterk ruikend voer bij je te hebben. En zonder dat je Bor aankijkt wacht je tot dat hij naar jouw toe komt, maak gebruik van zijn nieuwschierigheid. Doe dit een flink aantal keren per dag. Als hij komt, geef hem dan een snoepje, en zeg op een vriendelijk/hoge toon braaf, niet meteen te enthousiast reageren. Als dit werkt bouw je dit lanzaam uit door bijvoorbeeld als hij na twee dagen iedere keer bij je komt als je stil zit, dan ga je als hij bij je is een klein stukje verplaatsen, komt hij weer bij je, volgt de beloning. Als hij na een paar dagen snel en rustig naar je toe komt dan met je stem steeds enthousiaster gaan belonen. Maak er een gewoonte van dat Bor naar jouw toe moet komen, en dat hij dat leuk en vertrouwt vind!
Succes!!
Als je nog vragen hebt, dan stel ze maar
Groetjes Bert.