Hallo,
Ik heb met Heron al behoorlijk wat getraind. Hij heeft in oktober jl ook de 40km test gelopen. Ik heb nog nooit een springer gebruikt omdat je de hond moeilijk kan corrigeren of vooral anticiperen. Je kan toch nooit 100% zeker zijn dat hij mooi naast je blijft als er een konijn wegloopt of zo.
De leiband hou ik vrij los vast met rechterhand. Dit hand steunt enkel met de palm op de zijkant van het stuur. Zodoende als de hond plotst wegtrekt glijdt je hand van het stuur zonder dat het beweegt.
Op de wedstrijd in Duitsland heb ik één persoon met springer zien vertrekken maar halverwege was dat al niet meer! één andere met een riem rond het middel. De rest was gewoon leiband in de hand.
Mijn val of bijna valervaringen : * Heron besliste op het allerlaatste moment om langs de verkeerde kant van het paaltje te lopen, leiband net te laat gelost en...... ik lag tegen een boom en Heron keek "waarom val jij nu?......." * Akela schrok zich te pletter als een wilde eend uit een gracht wegvloog, net naast haar. Mijn reactie was nu wel snel genoeg om haar los te laten.
Iets anders: desondanks dat mijn honden links van mij wandelen moeten ze wel RECHTS van mij fietsen. Ik heb hen dit geleerd met het bevel "fiets". Ik weet niet of het verplicht is maar in ieder geval een pak veiliger.
Patrick
|