Stefanie, ik heb de zelfde ervaringen met (wel of niet tijdelijke)roedel uitbreidingen hoor!
De club die al het langste samen is zal vaak proberen samen te spannen tegen de nieuwkomer. Terwijl onderling 1 op 1 combinaties prima gaan.
Ook heb ik meegemaakt dat als het nieuwe roedellid ouder (volwassener) was (in de beleving van de honden) dan alle aanwezigen in onze pack, dat ze bij het minste of geringste conflict dat de nieuwkomer had met een jonger exemplaar, ze allemaal even vrolijk "meehapten" in een jonger slachtoffer
En dat geldt zeker niet alleen voor wolfhonden!
Zelf laat ik in zulke situaties steeds opnieuw een combinatie met de nieuwkomer samen spelen. En wissel dat net als jij doet (met 1 in de bench)steeds af
En soms duurt die periode best lang!
Vervlg ga ik de 1 op1 combinaties uitbreiden afgaande op hun positie in onze pack (ik zorg er dan wel voor dat de omgeving zo veel mogelijk conflict-aanleiding vrij is (dwz zonder favoriete speeltjes, voer, botjes etc) en ik observeer x observeer wat er gebeurt, zodat ik een beetje idee krijg over wat de evt. onderlinge aanleidingen zijn.
Pas veel later wordt alles langzaam uitgebreid (waarbij er een van de onruststokers vaak nog geruime tijd met een lijn er aan loopt , dit geeft hen enigzins het gevoel dat ze niet geheel vrij zijn en ik kan ingrijpen voordat er wat gebeurt)
Enne nog heel belangrijke tip; als je goed naar het onderlinge gedrag kijkt, zie je vaak dat degene die op een andere hond klapt, niet degene was die het conflict veroorzaakte/uitlokte!
Dit is slechts een samengevatte weergave van wat ik doe in onze roedel. En er zullen vast nog veel meer , andere (en misschien betere) manieren zijn. Dus ik hoop dat nog meer mensen reacties zullen gaan geven!
Met al dit soort zaken kunnen honden eigenaren elkaar best goede tips geven, zodat je iets vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken. en daar zijn forums uitermate geschikt voor!
En uiteindelijk kan/moet iedereen daaruit uiteindelijk toch zijn/haar eigen keuzes maken voor de manier die het beste bij hem/haar past!
groetjes
Mijke