Hallo,
Wat ik uit ervaring heb ondervonden:
- Dat die pup vanalles kan uithalen met de oudere honden is volkomen normaal. Soms zou je bijna hopen dat de volwassen honden eens wat meer van zich afbijten, want het is niet altijd gemakkelijk om aan te zien hoe zo'n klein mormel zich bijna alles kan permiteren! (Je zou willen dat de andere honden hem wat meer regels en discipline bijbrengen, maar wees gerust, dat komt nog wel!)
- Als je meerdere honden hebt (een soort roedel al bijna), merk je vaak dat de reuen en teven hun eigen rangorde hebben. Zo kunnen er dan gerust een dominante teef en een dominante teef samenleven (wat zo te horen het geval is bij Jolanda). Wij hebben hier momenteel een roedeltje van 2 TsW's (teven), 2 Rotweilers (reuen), een labrador (teef) en een Jack Russel (reu). De jongste Rotweiler heeft de macht van de oudste weten over te nemen en de oudste TsW (Jennah, 10 maanden) heeft de Labradorteef van 7 een trapje lager gezet. De teven vechten onderling al wel eens en de reuen ook, maar teef nooit met reu. Leuk om ze te observeren hoor... En wat het 'vechten' betreft: ik probeer nooit tussenbeide te komen, alleen als ik bloed in het rond zie vliegen! Maar zover komt het meestal niet. De honden hebben geleerd om in roedelverband te leven en ze begrijpen de taal die daar bij hoort.
groetjes,
Liesbeth
|