Rangorde
Hallo,
Mag ik eerst even iets zeggen, er wordt gesproken over rangorde en dominantieverhouding alsof dat hetzelfde is, dat is niet het geval.
Bij twee honden of hond mens heb je het over een dominantieverhouding.
Zodra er meer dan twee zijn, heb je het over een rangorde.
Degene die het hoogst in rang staat is (hoop ik) altijd de mens in ons geval.
En wie bij de honden/wolven het hoogst in rang staat is niet afhankelijk van teef of reu, maar van de sterkste/slimste hond/wolf.
Maar een rangorde wisselt wel eens in de midden en onderkant van de roedel, maar de twee hoogste in rang blijft meestal vrij constant.
En om het moeilijk te maken heb je ook nog de mogelijkheid om te spreken over een afhankelijke rang.
Dus als je meerdere honden hebt en eentje vind je b.v. zielig en die steun je altijd als je erbij bent, dan geef je die hond een afhankelijke rang, dan zal die alleen als je er bij bent een hogere rang krijgen.
Bij wolven is dat b.v. als er een wolf heel goed is in jagen, en dat is vaak niet de alfa wolf, dan leid die wolf de jacht en maakt de alfa zich op dat moment ondergeschikt. De alfa wolf bepaalt wel wanneer de jacht begint en wanneer de jacht ophoudt.
Dus je ziet dat het nog niet zo eenvoudig is :-)
En om op je vraag terug te komen, een pup mag bij honden veel minder dan een pup bij wolven.
Als je leest hoeveel een wolvenpup wel niet mag tot zeker ruim een half jaar, maar ook het spel van pups onderling bij wolven is veel fanatieker dan bij honden.
Maar een pup/jonge hond zal tot 1,5 a 2 jaar zeker blijven proberen om in rang omhoog te komen.
Dus het is normaal gedrag van je pup en dat hoef je dus niet te zien als aankomend dominant gedrag.
Maar ik denk niet dat je nu kan aangeven zie straks hoger in rang zal staan, dit is van veel dingen afhankelijk.
En zoals ik hiervoor al had geschreven, de rangorde van je honden kan net zo makkelijk de teef alswel de reu worden.
Maar vaak zie je toch wel dat de oudere hond de eerste jaren hoger in rang blijft.
Maar hierover kan je veel lezen in boeken over honden en wolven.
Succes verder met je pup.
P.s. mijn eigen ervaring heb ik niet van de TW maar van Duitse herdershonden en daarbuiten veel lezen en ervaring op diverse hondenverenigingen.
|