Hallo,
Bij ons was het ook zo dat Jennah aanvankelijk voor een Saarloos werd aanzien, of voor een 'kruising' met een Duitse Herder en nog iets...
Nu doet Jennah het erg goed op school en ook Yuccah doet aardig haar best. Jennah was ook HELEMAAL NIET schuw! integendeel! Ze sprong steeds tegen iedereen op en was dermate sociaal dat ze liefst van al naar alle andere mensen (en honden) ging! Op die manier kreeg iedereen dus een bepaald beeld van de Tsjech: sociaal, gehoorzaam, slim, snel en niet te vergeten... rustig. Jennah is altijd heel rustig en relaxed als ze haar beurt moet afwachten. Ik laat haar gaan liggen en zo houd ze het wel enkele 10-tallen minuten vol (beetje lui?). Dus Jennah heeft bewezen dat wolfhonden best goede werkhonden zijn en al helemaal niet schuw of bang! Yuccah is meer terughoudend en zal daardoor ook beter bij mij blijven. Die instructeur vind ze maar niks, dus baasje krijgt alle aandacht

Ook eens leuk als je zo'n onafhankelijke Jennah gewoon bent! Yuccah is erg op mij gericht, wat het een stuk makkelijker maakt om haar aandacht bij mij te houden tijdens de les. Met Yuccah ga ik echter iets minder vaak tegenwoordig, omdat ik haar nog even de tijd wil geven om pup te zijn. Ik heb het gevoel dat ik met Jennah wat te snel heb willen zijn. Daarom laat ik Jennah nu ook bewust nog even in de A-klas... Het moet leuk blijven voor de honden.
Veel mensen met Duitse Herders zijn nu plots wel erg geïntereseerd in de Tsjech, omdat ze merken dat Jennah en Yuccah heel leuke honden zijn en daarnaast ook nog hun 'aparte' uiterlijk... Ik ben in elk geval blij dat ik ze heb kunnen laten zien dat een Tsjech geen halfwilde, ongehoorzame, bange hond is!!
Groetjes,
Liesbeth