Thread: gedragstest
View Single Post
Old 28-03-2007, 11:03   #3
Patty33
Member

Patty33's Avatar

Hallo

Zoals ik het begrepen heb, heeft de minister gevraagd te laten onderzoeken of het mogelijk is een gedrags-test voor honden te laten doen die op de 'gevaarlijke-honden' lijst staan en te kijken naar de mogelijkheid om deze test ook af te nemen bij honden van 40cm en groter.
Het is dus volgens mij nog niet verplicht. Kan het verkeerd begrepen hebben?

Ik ga er nu nog vanuit, dat die test er niet een-twee-drie komt voor alle honden boven de 40cm...daar zal denk ik eerst een enorme discussie over ontstaan.
Want wat is de norm dan, die je moet aanhouden bij zo'n test?
Wie gaat dat doen, wie heeft de eind-controle, etc.
En er zijn genoeg honden kleiner als 40cm die (mijn mening tenminste) veel 'gevaarlijker' zijn.

Lijkt mij een veel beter plan, mensen te verplichten een cursus te volgen, als ze een hond willen aanschaffen of hebben aangeschaft.
Daarnaast meer info naar buiten brengen over hoe om te gaan met honden, ook als je zelf geen hond hebt. Hoe vaak ik niet tegen iemand zeg -kinderen maar ook volwassenen! - NOOIT zomaar op een hond afgaan, zonder eerst de eigenaar te vragen of het goed is! Het is een van de voorbeelden, waarom ik curussen en info veel belangrijker vind, dan het plan om alle honden aan een gedrags-test te onderwerpen.

Honden die agressief geboren worden...dat zou de fokker al moeten zien en die moet hij/zij alleen aan ervaren mensen meegeven en anders zelf houden. Als de verplichting van de cursus er zou zijn, worden ook honden waarvan pas later blijkt dat ze van nature agressief zijn meteen op de juiste manier getraind/begeleid/etc.
Honden die agressief worden gemaakt; kom ik weer uit bij de verplichting van cursus.

Muilkorf verplichten; ben ik geen voorstander van. Als je weet dat je hond fel kan reageren, of niet goed genoeg naar je luistert, etc. laat hem dan niet loslopen buiten je eigen terrein.
Mijn honden heb ik nog niet voldoende onder controle, dus lopen ze aan de lange lijn of indien nodig aan de korte lijn. Klaar. Tijdens een wandeling met een grotere groep, lopen ze los - daar waar het is toegestaan. Gedragen ze zich niet, of gedraagt een andere hond zich niet..gaan ze gewoon weer aan de lijn.
Daar gaan ze echt niet 'dood' van en zijn ze dus ook niet minder gelukkig door.

Das mijn mening kort door de bocht, omtrent dit alles

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote