View Single Post
Old 29-03-2007, 16:49   #10
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Hallo allemaal,

Tja ik ben als enige van dit Forum daar geweest, ben ik bang.
Geen bekend gezicht gezien! Of iemand wil incognito blijven!
Dus zit er niets anders op, dat ik een verslagje schrijf!

Verslag lezing Ed Gubbels, Maarsbergen, 27 maart 2007.

Ed Gubbels legt eerst het verschil uit tussen het fokken vroeger en nu.
Vroeger reisde men nog niet veel en was een naburig dorp al ver genoeg. Dus een fokker fokte daar in een dorp zijn eigen honden en als er problemen ontstonden door de inteelt, haalde hij uit een naburig gelegen dorp een hond om mee verder te fokken.
Hierdoor ontstonden er diverse kleine populaties met hun eigen honden en was er als het fout ging altijd wel ergens 'vers' bloed te halen.
Tegenwoordig wordt er veel verder gereisd en haalt men een hond van ver en die hond wordt dan een tijd gebruikt in bijna alle lijnen, want tja, die kans moet je pakken!

Doordat één hond (vnl. reuen) wordt ingezet in alle lijnen krijg je dus één grote familie. Als na een paar jaar blijkt dat die ene reu een bepaalde ziekte had/heeft. Dan is die hele populatie nu dus drager van die ziekte!
Dus bebruik nooit één reu in de algehele populatie!
Als dat eenmaal is vastgesteld, dan zijn die dragers erg moeilijk te elimineren. Pas na 40 jaar hebben 5 op de 1000 honden nog die ziekte echt, maar 4,5% is dan nog steeds drager van dat zieke gen (wet van Hardy en Weinberg: de random mating)

Inteelt geeft vitaliteitsverlies en een direct merkbare toename van erfelijke afwijkingen.
-verhoogde ziektegevoeligheid
-afnemende vruchtbaarheid
-toenemende angst en nervositeit
-verkorte levensduur

Je kan honden er pas uit selecteren op het moment dat er een probleem is vastgesteld. Je weet het anders niet. Je kan het niet aan de buitenkant (fenotype) van de hond zien of dat er een ziek gen zit. En het is onmogelijk om het te laten testen door DNA onderzoek. Er zijn veel te veel genenparen!
DNA onderzoek kan je alleen voor een paar ziektes gebruiken.

Waar ligt de verantwoordelijkheid?
-individuele fokkers
-rasvereniging
-overkoepelende organisatie (Raad v. Beheer)
-keurmeesters
-dierenartsen
-de overheid

Keurmeesters bepalen te veel wat een goede hond is de JA of de NEE. Veel te veel persoonlijke voorkeur voor het uiterlijk van een (in hun ogen) mooie hond!
Rasverenigingen bepalen weer dat je alleen mag fokken met een hond, die een bepaald keurresultaat heeft behaald!

Advies: gebruik ook honden die minder mooi zijn en zet één reu niet te vaak in!

Fokken: geeft een verantwoordelijkheid voor GEZONDHEID en VITALITEIT!

Mijn mening: Wat een conclusie naar mijn hart!

Groetjes, Jolanda