Thread: gedragstest
View Single Post
Old 29-03-2007, 20:32   #28
Patty33
Member

Patty33's Avatar

Hallo

Oren, neus, ogen of Oren, ogen, neus...als ik Jourdy observeer is het 1 van de twee volgordes en ligt het aan de situatie.
Als ik met Jourdy bv. door het bos loop of zelfs gewoon over straat, kan hij plotseling stil staan of omkijken, omdat hij dan iets gehoord heeft...daarna gaat zijn neus de lucht in en dan als ik ook het geluid waarneem, zie je hem kijken in de richting waar het geluid vandaan komt.
In huis; gaan altijd eerst die oren als satteliet-schoteltjes (zelfs als hij lijkt te slapen), om in de gaten te houden wat er in en om het huis gebeurd. Als hij iets verdachts hoort, dan gaat hij pas kijken.
Als ik het vergelijk met Nikki (onze hollandse herder)...die is ook altijd aan het luisteren, maar gebruikt ook haar ogen veel.
Veel meer als Jourdy. Buiten gebruikt zij haar neus veel meer in verhouding met de oren en ogen. Echter zij zoekt dan ook altijd naar iets eetbaars.

Ik zou dus zeggen; OREN - ogen/neus en afhankelijk van de situatie.
Echter realiseer ik me ook, dat je het luisteren en kijken veel makkelijker kan waarnemen als mens, dan het ruiken.
Dus kan ook zo zijn dat ze tegelijkertijd hun neus gebruiken, als de oren als satteliet-schoteltjes aan het draaien zijn.

Er zal wellicht wetenschappelijk onderzoek naar zijn verricht?
Bert..jij bent daar super-snel in geworden om het op internet te vinden...

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote