Thread: gedragstest
View Single Post
Old 29-03-2007, 22:39   #29
herder
Musketier

herder's Avatar

Daar is ook wel onderzoek naar gedaan, maar ik moet even in mijn boeken kijken wie ook alweer. Dat zoekt wat makkelijker

Maar volgens mij is het toch niet zo moeilijk. Natuurlijk gebruikt iedere dier/mens al zijn zintuigen. Dus zoals Ron ook al schreef is het situatie afhankelijk. Maar wat gebeurt er als een mens iets hoort, dan gaat hij kijken. Dat is namelijk ons belangrijkste zintuig. Wat gebeurt er als een hond iets hoort, dan steekt hij zijn neus in de lucht. Afhankelijk wat hij wel of niet waarneemt met zijn neus gaat hij op onderzoek uit. En onderzoeken doet hij vooral met zijn neus.

Een teef reageert anders op een volwassen teef dan op een volwassen reu. We kennen allemaal dat het meestal makkelijker is om een reu en een teef bij elkaar te zetten, als twee van hetzelfde geslacht. Hoe weten die twee honden die er hetzelfde uit zien nu of ze een reu of een teef voor zich hebben. Door geur!! ( Testosteron afhankelijk)Ze kijken echt niet eerst even of er misschien iets onder hangt . Daarna begint pas het ritueel wat Jolanda eerder beschreef.

Bij NOVA liet men gisteren avond een stuk uit de MAG test zien. Wat gebeurde er; Toen de hond een pop werd voorgehouden op het M.Gaus gedragscentrum, beet de hond binnen twee seconden in de pop. Toen ze hem zijn gang lieten gaan begon hij te schudden. Later deed men dit nog een keer, maar dan met het baasje erbij, resultaat hetzelfde!! Baasje verteld vervolgens dat de hond afgelopen weekend nog met haar nichtjes van 4 en 6 jaar heeft gespeeld. Waarom kunnen kinderen langere tijd met deze hond spelen, terwijl een pop binnen twee seconden word 'gepakt'? Pop heeft de geur van kunststof, net als zijn speeltjes, en is levensloos. Niet vergelijkbaar.

Ik ben helemaal niet tegen het testen van het gedrag van een hond. Maar het moet wel eerlijk blijven naar de hond! Natuurlijk kan je geen kinderen gebruiken voor zo'n test. Maar als je voldoende verstand van hondengedrag hebt, en daarom zo'n test af kan nemen. Dan kan je wat mij betreft ook gewoon je eigen hand gebruiken, kwestie van snel lichaamstaal van de hond lezen. Zit je er een keer naast, jammer, risico van het vak. Een timmerman slaat ook wel eens op zijn duim.

Voor het geval de vraag komt, ja ik gebruik mijn eigen hand. B.v. als ik voernijd test bij een hond. Ook als er getest moet worden of de hond daadwerkelijk uit angst zou bijten bij b.v. benadering. Je weet pas zeker of dat die hond bij benadering bijt als je hem ook laat bijten. Laat je hem niet bijten, blijft het speculatie.( honden kunnen uitstekend bluffen en op het laatste moment toch niet bijten) Als je zorgt dat de hond de angstbijt niet als een succes ervaart, is het in mijn ogen een goede en eerlijke test. En met een kunsthand niet, dan weet je alleen dat de hond in een kunsthand bijt. En vaak verdwijnt dan de kunsthand ook, want ze hebben genoeg gezien. Dus de hond heeft nog succes gehad met bijten ook.

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote