View Single Post
Old 18-04-2007, 10:13   #18
Koos
Member

Nou een homeopatisch middel tegen teken is er niet.

Wel kan je een paar huis-tuin en keuken middeltjes gebruiken zoals, je hond knoflook geven. Het liefst verse maar daar is ook niet iedereen van gecharmeerd. Geef dit een week of 2/3 en stop dan weer een paar weken. Wie dus niet van verse knoflook houdt, kan dan ook capsules geven. Knoflook kan ook preventief werken tegen vlooien. Maar geef je het steeds door, dan worden vlooien en teken er weer resessief tegen. Dus afwisselen.

Daarnaast is er ook nog tea-tree olie, dat is de tropen een heel gewenst middel tegen ongedierte en blijkt ook bij de honden en bij paarden een redelijk succesvol middel te zijn.

Hierbij geldt net zoals bij de mens, de een heeft er baat bij en de ander niet maar het is altijd te proberen.

Nog even een stukje over teken, vorig jaar heb ik al een stukje geschreven over teken. Dat zal best nog wel ergens staan.

Natuurlijk is het oppassen geblazen maar we moeten het niet overdrijven. Ik heb ik Januari al de eerste teken gehad en het komt nu steeds meer vanwege de warmere weer.

Een ding, dat veel belangrijker is, is de kleur van de urine. Mocht je hond of jijzelf besmet zijn door een "verkeerde" teek, dan verkleurt de urine naar redelijk donkerbruin. Dan is het wel tijd om onmiddellijk naar de dierenarts of je eigen arts te gaan.

De Nieren zijn dan aangetast en een antibiotica is dan van hoogste belang. Wacht er niet mee nadat je het geconstateerd hebt tot 's avonds want dan kan het al te laat zijn want inmiddels heeft de teek zijn besmettelijke werk al gedaan en is de besmetting al een paar dagen oud. Direct optreden is dan gewenst want de dood van de hond kan er direct op volgen want de nieren werken bijna niet meer.

Dit is vorig jaar al in Duitsland gebeurd en hier hebben 1 - 5 honden vorig jaar mee te maken gekregen, voornamelijk in de kuststreek.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ga je het bos in of loop je door redelijk hoog gras, trek dan je sokken over je broekspijpen heen, zodat een teek niet in de broekspijp kan klimmen en trek een blouse of T-shirt aan met mouwen, zodat ook je nek en schouders bedekt zijn. Natuurlijk na de wandeling even je kleren controleren of schone aantrekken.

Ik hoop, dat jullie allemaal de zomer doorkomen zonder al te veel gekke dingen en controleer elke keer je hond nadat je met hem bent buiten geweest, haal er even een kan doorheen met fijne tanden. Een complete borstelbeurt hoeft het niet te zijn.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote