Jammer genoeg is een verplichte DNA test voor rashonden nog steeds niet doorgevoerd in heel Europa.
Alleen de landen die bizar bang zijn voor hybrides (=mixen met wolven) hebben dit al ingevoerd.
En natuurlijk is de factor van het
echte ouderschap van dieren voor mij zelf ook belangrijk! (ik zou zelf ook niet graag een mixje (hybride of gewoon een cross tussen twee rassen) kopen voor de prijs van een raszuivere hond )
Maar voor mij persoonlijk, is de informatie van het genetische materiaal in verband met de gezondheid van rassen nog vele malen belangrijker!! (want er spelen helaas al veel problemen waar niet iedereen over praten wil)
En lieve mensen, als je kijkt naar wat wij als mensen de laatste decennia gedaan hebben met het fokken binnen div rassen word je beroerd als je naar de toekomst kijkt!
Want vele rassen die wij als mensen nu nog super leuk vinden om te houden, zullen zeker over een jaar of vijftig ten onder zijn gegaan aan hun eigen genetische problematiek
En nee, ik ben geen doemdenker (lees alleen veel over ontwikkelingen binnen genetica)
En nee, als we zo door gaan met z'n allen zal ook het TsW ras op termijn niet gespaard blijven voor "kommer en kwel"
Want ach, binnen genetica hoef je soms alleen maar eens even te gaan rekenen om risico's te kunnen gaan voorspellen
Wie van alle lezers op dit forum heeft b.v. niet ergens in de stamboom van zijn of haar hond staan:
Rep z Pohranièní strásse?? dus in meer of mindere mate zijn alle TsW's toch familie van elkaar
Maar als er internationaal samengewerkt wordt (en fokkers ook eerlijk hun ervaringen/problemen op tafel leggen; en dat hoeft echt niet voor een groot publiek), kan er op basis van het genetisch materiaal best nog veel gedaan worden om het tij te keren
Maar voor alle lezers die gewoon een TsW hebben zonder fok aspiraties: geniet lekker van je hond, er is nu (gelukkig) nog niet veel aan de hand binnen dit ras!
En als eigenaar/fokker geniet ik ook giga van de TsW (al zou ik ze soms graag achter het behang plakken!

)
Maar ik realiseer mij ook wat voor verantwoordelijkheid ik op mij genomen heb, door bij te dragen aan het op de wereld zetten van honden.
En alleen al daarom zou ik super blij zijn voor het invoeren van DNA tests!