Hallo
Zoals ik het begrepen heb, kan je door DNA af te nemen, dus bepalen of de ouders van pups ook daadwerkelijk de ouders van die pups zijn?
Als je dan steeds meer hoort en leest over kruisingen die niet voldoen aan de officiële rasstandaard, ben ik van mening dat het de hoogste tijd wordt, dat fokkers verplicht wordt DNA te laten afnemen van de honden waarmee ze willen fokken.
Lijkt mij misschien wel zo zinnig dit door een onafhankelijke arts te laten doen, of dat de arts controleerd via chipnr (tattoonr) en stamboom, dat hij de goede hond voor zich heeft.?
(Ik weet het, het is van de zotte dat zelfs zoiets m.i. nodig is.)
Echter kan iemand mij misschien het volgende uitleggen?
Op het engels forum gaat het over TW’s die een te lange vacht zouden hebben.
Als ik het goed begrepen heb, stammen alle honden uiteindelijk van de wolven af.
Het DNA van een wolf en een hond zou ook maar heel weinig verschillen...er zijn dus ook wolven met lange haren...hebben dan niet alle honden zowiezo DNA in zich die dus ervoor zou kunnen zorgen dat je een hond met een langere vacht kan krijgen?
Is het te onderzoeken welk gen in het DNA de langere vacht opleverd?
Of algemener; is het te onderzoeken welk gen in DNA een genitsche ‘afwijking’ opleverd. (ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is?)
Groetjes,
Patty