Hallo Patty,
Om al even gewoon kort antwoord te geven op je vragen:
- Ja, het is inderdaad zo dat het gen dat zorgt voor lang haar gezocht en gevonden kan worden. (dit gen is trouwens al enige tijd bekend en dus absoluut geen mysterie)
- Ja, genen die zorgen voor erfelijke ziektes zijn ook terug te vinden. Maar het wordt allemaal erg ingewikkeld, omdat veel erfelijke ziektes niet door slechts 1 gen bepaald worden, maar door meerdere, enz...
Het is zo dat er, volgens enkele mensen op het forum, geen wolven bestaan met lang haar (de echt fluffy vacht dus). Het gen dat hiervoor zorgt zou afkomstig zijn van één van de Duitse Herders die gebruikt werden. Zelf ben ik ook van mening dat de wolf dit gen oorspronkelijk niet droeg, maar dat dit gen ontstaan is door domesticatie. (even heel simplistisch: een mutatie zorgde voor een pup met lang haar en de mens vond die o zo schattig dat hij besloot om het dier te laten leven en in te zetten voor de fok). Als je graag iets meer inzicht wil in hoe deze dingen werken of hoe er variatie kan ontstaan, kan je mss eens gaan kijken op mijn website:
www.wolfdog.be (onder genetica). Daar staat een korte inleiding (niet zo moeilijk om te begrijpen) over erfelijkheid enz.
Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust. Er zijn genoeg mensen op het forum die je vragen kunnen beantwoorden, denk ik.
Groetjes,
Liesbeth