Hallo Esther en Paul.
Er wordt dus wel zo gemakkelijk gedacht over een castratie of steralisatie maar er kleven wel duidelijk nadelen aan vast.
Mocht ik zelf voor de keuze komen te staan, dan zou ik persoonlijk voor een castratie van een teef kiezen. Niet alleen voor het feit, dat er een verminderd risico is voor baarmoeder(hals)kanker en mammatumoren maar tevens omdat het bij een teef niet zichtbaar is.
Een reu zonder ballen kan dus ook in de omgeving een heel ander patroon gaan vertonen met name de geurafscheiding om te markeren. Sommige andere reuen in je omgeving gaan dan toch anders op hem reageren.
Ten twee is de kans om op latere leeftijd prostaatkanker te krijgen veel meer aanwezig dan bij geen castratie. En omdat jullie reu rustig en standvastig is, zou ik het daarom ook maar zo laten. Maar ook bij hem zou een karakterverandering mogelijk zijn en dan meestal in negatieve vorm. Er wordt bijna altijd aangenomen, dat een reu dan rustiger en/of handelbaarder wordt maar ook het omgekeerde komt zeker voor.
Of een teef na een castratie per definitie er chagrijniger van zal worden, daar ben ik niet zo van overtuigd. Er zijn ook legio teven, die er qua karakter op vooruit gaan.
En net wat Mijke al schreef, nu laat jullie teef het niet toe om gedekt te worden en snauwt ze van zich af maar er komen een paar dagen, dat ze het zelf uitlokt en het ook toelaat, dus wees op je hoede.
Ik wens jullie veel succes,
Letty
|