@ Kim: omdat ik ook Leo's heb, zit ik in een reddingshondengoep in dat wereldje (inmiddels in de kerngroep). En zij zijn zo aardig en tolerant dat ik daar ook met mijn "allochtoontje" de TsW in mag participeren
@Wilma: tot ellende van sommige nw eigenaren lijken ze wat hun "water-enthausiasme" betreft allemaal wel een beetje op hun moeder

Maar daar ben ik ook als fokker ook wel een beetje mede schuldig aan

Pups krijgen hier van heel jongsaf aan al te maken met: tuinslang, zwembadje en water spelletjes met beloningen. En daar zijn later niet alle nw eigenaren altijd even blij mee!

Gelukkig hebben jullie er zo te zien geen problemen mee
@Barry: in het verleden heb ik zelf watertraining gegeven aan Newfy's en zat regelmatig onder de krassen

Ben voor die traingen toen net als Bert van die surf pakken gaan dragen
(doe ik nu nog trouwens vanwege het koud worden) en dat scheelde een giga stuk aan krassen!
Maar al doende leer je allerhande "trucs en handigheidjes" , vandaar dat ik die monsters van ons vanaf het begin
(= puppy) redelijk kan "bij- sturen", en ze zo leer om voor je heen en weer te zwemmen totdat je ze in hun nek vastpakt. (
zie bv mn verhaal hier van "met een tsjech op vakantie". Toen Chezka 10 wk was leerde ze al spelenderwjs op een andere manier rond en langs mensen te zwemmen)
Maarre het heeft misschien ook met intelligentie te maken hoor

Want Plukje (een van mn Leo's) heeft dan waarschijnlijk niveau "randdebiel" hihihi Deze muts is nl de eerste hond sinds jaren die nog steeds kans ziet om, met haar lopmpe gdrag, mij soms krassen te bezorgen als ik geen pak aan heb!
@ Bert: Wat leuk dat jij ook waterwerk deed met je DH's! Dat soort werk wat jij noemde, wilde ik ook graag gaan doen met die muts van mij bij een offic. reddingsgroep.
Maar heb daar wat minder leuke ervaringen opgedaan... Ze waren op z'n zachts gezegd niet zo gecharmeerd van een Tsw binnen hun groep.
En aangezien het mij toch niet gaat om echte inzet en diploma's maar veel meer om leuke act. en DOE dingen met mn doggy's, ben ik het in andere richtingen gaan zoeken

En dat bevalt me tot nu toe ook prima!