View Single Post
Old 28-06-2007, 16:49   #14
sbaars
Junior Member

sbaars's Avatar

Hoi allemaal,

ik zag op de website van NVTW dat er op 7 oktober een Kampioenschapsclubmatch is te Hoenderloo. Lijkt me een uitgelezen kans om in contact te komen met fokkers en eigenaren van Tsjechen. Ik ben toevallig vorig jaar met Dugan bij de manege geweest voor het 40-jarig jubileum van LHCN (Leonberger vereniging).

Ik ben nog eens verder gaan lezen op verschillende sites van hondenrassen en nu las ik dat een Tsjech over het algemeen een redelijk dominant ras is. Is dit ook zo of zijn dit meer de uitzonderingen? Of is het meer zo dat ze hiermee bedoelen dat het een ras is dat zelf de leiding neemt indien je zelf geen duidelijke roedelleider bent?

Als ik Dugan en Caïne vergelijk. Dan valt mij vooral op dat Caïne met kleine dingen (zoals zitten zodat ik de riem om kan doen en pas opstaan op het moment ik hem vrij geef, bij de poort blijven zitten eerst ik erdoor en dan hij pas) mijn wil aan hem opdring. Zodra ik dit 1 of 2 keer vergeet vliegt hij zelfstandig de poort uit zonder om te kijken. Bij Dugan en Jordan mijn toenmalige Berner Sennenreu (die behoorlijk "dominant" was naar mensen en andere reuen) daarentegen hoef ik niet continu die kleine zaken niet zo in de gaten te houden.
Het is echter wel zo dat Caïne uit een volledige KNPV-werklijn komt en dit zijn vaak heel pittige honden. Dit uit zich bij Caïne vooral het geen 5 seconden stil kunnen zitten of liggen.

Barry jij hebt een Mechel en een Tsjech, wat vind jij de grote tegenstellingen in beide rassen en de overeenkomsten?
Dan kan ik me een beter beeld vormen van wat me te wachten staat.

In het verleden ben ik altijd gewaarschuwd. Een Mechelaar is zenuwachtig, nerveus e.d. Ik vind reuze meevallen. Ze zijn gewoon erg actief en pittig en willen constant actie.

Groeten
sbaars jest offline   Reply With Quote