Thread: HD foto's
View Single Post
Old 03-07-2007, 22:48   #6
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Ik kan mij helemaal aansluiten bij wat Letty zegt
Ook ik ken slechts enkele incidentele gevallen van blindheid.

Meestal stelt een RV een verplichting voor een oogonderzoek in als (fokvoorwaarde) als er meerdere gevallen van oogafwijkingen binnen de populatie voorkomen.
(bij het andere ras dat ik heb is bv wel een oogonderzoek verplicht en moet een fokhond een officiele E.C.V.O. cataract-vrij verklaring hebben. Dit onderzoek hoeft niet jaarlijks herhaald te worden)

De Ned. RV en de CZ RV stellen geen verplichting voor een oogonderzoek bij fokdieren. Van RV's in andere landen weet ik dit niet

Groetjes
mijke

PS
Overigens is het met al die verplichtingen en fokvoorwaarden van een RV zo, dat die alleen gelden als je via een club wilt fokken (en bv pup bemiddeling krijgt)
Wanneer iemand zich aan geen enkele regel (rond verplichte onderzoeken) wil houden en buiten een club om wil fokken kan dit ook nog steeds in Nederland .
Voor de pups kunnen dan ook gewoon officiele stambomen bij de RVBH aangevraagd worden. (Alleen betaalt een fokker er wat meer voor als hij geen lid is van een RV)

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote