Thread: Modehond?
View Single Post
Old 26-01-2009, 22:40   #22
buidelwolf
senior member
 
buidelwolf's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: The Netherlands
Posts: 163
Default

Meestal denkt men dat onze Lucky een "Husky" is ofwel "poolhond", ook vaak "wolf". Een enkele keer "Saarloos" en één keer had iemand het bij het goede einde. Iedereen vindt hem indrukwekkend en schitterend en is er veel ontzag; soms is men er ook wel wat bang voor.

Bij ons is de vonk overgeslagen toen we eens een jonge Saarloos zagen in een drukke winkelstraat zo'n twee jaar geleden. Het werd voor ons na een ruime, leerzame oriënteringsperiode een Tsjech en zijn er dolgelukkig mee! Alhoewel we Lucky overal mee naar toe nemen, ook mee de stad in etc. geloof ik niet dat we tot op heden bij iemand dezelfde vonk hebben doen overslaan.

De Tsjech een modehond? Ik denk het (nog) niet echt. De nestaankondigingen betreft data van afhalen. Deze nesten zijn/worden dus ruwweg anderhalf tot twee maanden eerder geboren. Constateer je in december 90 nestaankondigingen voor de komende 4 maanden, dan zijn/worden die geboren in de maanden november, december, januari en februari. Deze maanden zijn goed voor meer dan 50% van de Tsjechengeboorten zoals uit de statistieken van de laatste jaren blijkt. Er is dus niet echt sprake van een spectaculaire groei. In 2008 zijn er trouwens zo'n 7% minder Tsjechen geboren dan in 2007.

Een jaarlijkse (niet al te grote) groei van de Tsjechenpopulatie met navenante groei van het aantal liefhebbers (en vice versa) zou ik alleen maar toe willen juichen, mits de toekomstige groep potentiële eigenaren goed voorgelicht wordt c.q. voorbereid is. Een Tsjech is geweldig, maar zéér zeker niet voor iedereen!

Groeten
buidelwolf jest offline   Reply With Quote